شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برایان هوک:‌ اعتراض‌های اخیر خطرناک‌ترین اعتراض در تاریخ جمهوری اسلامی بود

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا،‌ ضمن محکوم کردن دوباره سرکوب اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران، آن را خطرناک‌ترین اعتراض در تاریخ جمهوری اسلامی خواند.

هوک شامگاه پنجشنبه ۱۴ آذرماه در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت:‌ «رژیم تهران بازداشت‌های گسترده و ترورهای بی‌سابقه‌ای را برای سرکوب معترضان به راه انداخته است.»

او پیشتر در جریان یک نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به تصاویر دریافتی از اعتراض‌ها گفته بود: «همان‌طور که حقیقت ذره ذره از ایران درز می‌کند، به نظر می‌رسد رژیم بیش از ۱۰۰۰ شهروند ایرانی را از زمان آغاز اعتراض‌ها کشته باشد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هیچ‌گونه آماری از تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها در جریان اعتراض‌ها اعلام نکرده و آن را دارای «جنبه امنیتی»‌ خوانده‌اند. آن‌ها همچنین آمار و گزارش‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری در این زمینه را رد کرده‌اند.

آخرین آمار ارایه‌شده از سوی سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل»‌ از کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر حکایت دارد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز تعداد هفت هزار بازداشتی‌ را اعلام کرده بود.

رییس گروه اقدام ایران در ادامه گفت‌و‌گوی خود از راه‌اندازی ابزار و روش‌هایی از سوی آمریکا خبر داد که در صورت قطع اینترنت از سوی جمهوری اسلامی، مردم ایران بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

پیشتر،‌ در جریان قطع سراسری اینترنت در ایران، سفیر آمریکا در آلمان گفته بود که کشورش قادر به برقراری «اینترنت بدون سانسور» برای مردم ایران است.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به طور کلی هرگونه قطع اینترنت در این کشور طی زمان اعتراض‌ها را انکار کرد.

هوک همچنین ضمن اشاره به افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران گفت:‌ «رژیم ایران تنها زبان تحریم‌ را می‌فهمد.»

او افزود:‌ «تحریم‌های اقتصادی‌مان برای رژیم ایران، که دولتمردان فاسدی آن را رهبری می‌کنند، دردناک است.»

این مقام دولت آمریکا همچنین خواستار ممنوعیت سفر برای قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، و ۲۲ نفر از مسئولان ایران در چارچوب تحریم‌ها شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More