شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برایان هوک:۳۰ کشور برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس اعلام آمادگی کردند

 برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری از همراهی ۳۰ کشور با ایالات متحده در عملیات برای حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس خبر داد.

هوک روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد در نشست خبری در نیویورک با تاکید بر این که یک چهارم نفت دنیا از خلیج‌فارس عبور می‌کند، از اعلام آمادگی آمریکا برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات لازم با ذی‌نفعان، برای حمایت از امنیت دریایی، خبر داد.

او با یادآوری حملات خرابکارانه به نفتکش‌ها در ماه‌های گذشته گفت: «رژیم ایران از درآمدهای نفتی برای فعالیت‌های تروریستی‌ و برنامه‌ موشکی‌اش استفاده می‌کند.»

به گفته او تمرکز آمریکا روی کارزار فشار حداکثری است تا ایران بهای گزافی برای کارهای خود را بپردازد.

برایان هوک در این نشست گفت: «تاریخ دیپلماسی ایران نشان می‌دهد که آنها علاوه بر وزیر خارجه از افراد دیگری برای دیپلماسی استفاده می‌کنند.»

او همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را متهم به فریب درباره «قصد واقعی جمهوری اسلامی» در دنیا کرد.

بخش‌هایی از پاسخ‌های برایان هوک به سوالات خبرنگاران

  • ما از تمام دولت‌ها و جامعه دریایی خواسته‌ایم که جلوی عبور هرگونه تانکر دریایی ایران را بگیرند و اجازه ندهند نفتکش‌های ایران لنگر بیاندازند. اگر شما خدمه کشتی هستید که نفت ایران را حمل می‌کنید مشمول تحریم‌های جنایی و مهاجرتی می‌شوید. ما توانسته‌ایم جلوی برخی محموله‌های نفتی ایران را بگیریم. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. سپاه پاسداران و نیروی قدس از پول نفت برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه استفاده می‌کند.
  •  نهادهای ایران نسبت به دو سال و نیم قبل ضعیف‌تر شدند. بودجه نظامی ایران در سال دوم دولت ترامپ ۲۸ درصد کاهش پیدا کرد. در ماه مارس، حسن‌نصرالله رهبر حزب‌الله، خواهان دریافت پول شد چون دیگر آن منبع مالی قبلی را ندارد. تورم در ایران شدت پیدا کرده و به حدود ۵۰ درصد رسیده است. این نتیجه فساد و اقتصاد مارکسیستی است که مردم را ضعیف نگه‌ می‌دارند. امیدوارم ایران بفهمد دنبال گزینه هسته‌ای رفتن بهای سنگینی برای آنها دارد.
  •  نگرانی‌های امنیتی آنها زاییده فکر و تخیل خودشان است. برای من قابل هضم نیست که چرا کشور اصلی حامی تروریسم نگران امنیت خودش است.
  •  اروپا یک تاریخ اندوهباری از وعده‌ و وعیدهای برآورده نشده ایران دارد.
  • من هنوز هیچ نمونه‌ای ندیدم از این که اینستکس، تحریم‌های آمریکا را خدشه‌دار کند. ایران هیچ‌ بازار مهمی برای اروپا نیست. ما یک‌صد شرکت اروپایی را دیدیم که بعد از تحریم‌های آمریکا، به سرمایه‌گذاری در ایران خاتمه دادند.
  • ایران هیچ تمایلی به شفاف کردن ساز و کار مالی‌اش ندارد چون می‌خواهد به پول‌شویی ادامه دهد.
  • یک چهارم نفت دنیا از تنگه‌هرمز رد می‌شود. حملاتی روی تانکرها در خلیج عمان و تنگه هرمز اتفاق افتاده است. آمریکا آماده است تا اطلاعات خود را با سایر ذی‌نفعان به اشتراک بگذارد تا امنیت دریایی تضمین شود.
  • بیش از  ۳۰ کشور برای پیوستن به عملیات دریایی آمریکا برای حفاظت از آزادی دریانوردی در خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرده‌اند.
  • شورای امنیت در توافق هسته‌ای این مساله را مطرح کرد که ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را ندارد. این تاکید در برجام رها شد. ما فکر می‌کنیم حالا یک سال تا دوره گریز هسته‌ای فاصله داریم.
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More