شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

براساس یک نظرسنجی: ۱۵ درصد جوانان کشورهای عربی در فکر مهاجرت هستند

بر اساس یک نظر‌سنجی، ۱۵ درصد جوانان کشورهای عربی در فکر مهاجرت‌اند. از عوامل اصلی مهاجرت آن‌ها، می‌توان به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و فساد دولتی اشاره کرد. در این نظر‌سنجی، که با کمک صندوق بین‌المللی پول انجام شده، با بیش از چهار هزار جوان از کشورهای عربی مصاحبه شده است.

دین، دولت، مهاجرت، فساد، اشتغال‌زایی و رابطه با سایر کشورها، از موضوع‌هایی‌اند که جوانان عرب به یک‌یک آن‌ها اشاره کرده‌اند.آینده نامعلوم، بحران کرونا و درگیری‌ در برخی کشورهای عربی از جمله عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌گیری این جوانان عنوان شده است.

مهاجرت از کشور خود یکی از اهداف جوانان است.

در میان کشورهای عربی، بیشترین آمار تمایل به مهاجرت متعلق به جوانان لبنانی است که ۷۷ درصدشان گفته‌اند می‌خواهند کشور را ترک کنند.

در لیبی ۶۹ درصد، در یمن ۶۶ درصد و در عراق ۶۵ درصد جوانان گفته‌اند قصد دارند کشورشان را ترک کنند. اما جوانان امارات متحده عربی و عربستان سعودی به‌ترتیب با ۶ و ۳ درصد، انگیزه زیادی برای مهاجرت ندارند.

لبنان، کشوری که جوانانش مشتاقانه به مهاجرت می‌اندیشند، در یک سال گذشته شاهد تحول‌های بزرگی بوده است.

بی‌ثباتی سیاسی و بحران اقتصادی از یک سو، و انفجار بزرگ بیروت از سوی دیگر، وضعیت کشور را از هر زمان دیگری پیچیده‌تر کرده است.

این جوانان دلایل اصلی مهاجرت را فساد و وضعیت بد اقتصادی عنوان کرده‌اند اما شماری از جوانان سایر کشورهای عربی مسائلی مانند نبود فرصت‌های آموزشی، نبود امکان تجربه‌های جدید، مسائل امنیتی، نبود آزادی‌های فردی، مسائل سیاسی، پیوستن به خانواده در خارج از کشور و مسائل مذهبی را از دلایل تمایلشان به مهاجرت از کشور ذکر کرده‌اند.

در این نظر‌سنجی، از هر پنج نفر، دو نفر گفته‌اند می‌خواهند کشورشان را برای همیشه ترک کنند.

در کنار مهاجرت، فساد اداری دومین موضوعی است که توجه جوانان کشورهای عربی را جلب کرده.

۸۸ درصد جوانان یمن در این نظر‌سنجی گفته‌اند دولت این کشور گرفتار فساد گسترده است. پس از یمن، ۷۶ درصد جوانان عراق، ۶۶ درصد جوانان تونس و ۵۵ درصد جوانان لیبی گفته‌اند دولت‌هایشان دچار فساد اداری‌اند.

در بخش دیگر نظرسنجی، اشتغال‌، گروه‌های تروریستی، مساله فلسطین و اسرائیل، وابستگی به اقتصاد نفتی از جمله مشکلاتی‌اند که جوانان عرب خواستار حل آن‌ها هستند.

در بخش هویت هم ۴۰ درصد جوانان عرب گفته‌اند دین هویت اصلی آن‌هاست. خانواده، ملیت، میراث عرب، باور سیاسی، زبان و جنسیت به‌ترتیب سایر مواردی‌اند که هویت را برای جوانان عرب تعریف می‌کنند.

جوانان عرب در این نظر‌سنجی گفته‌اند که قدرت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آمریکا در منطقه رو به افزایش است. ۳۹ درصد پیش‌بینی کرده‌اند قدرت عربستان سعودی بیشتر می‌شود. ۳۴ درصد گفته‌اند قدرت امارات متحده عربی و ۴۶ درصد گفته‌اند قدرت کشورهای خارجی مانند آمریکا در منطقه رو به افزایش است. در این نظرسنجی، قدرت ایران در جهان عرب پس از آمریکا، ترکیه و روسیه، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. آنچه در این نظرسنجی روشن است آینده تاریک و مبهم همه کشورهای عربی است که سایه بحران جهانی کرونا قرار گرفته است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More