شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برادر کسری نوری از انتقال این زندانی سیاسی به زندان اوین خبر داد

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره انتقال کسری نوری، درویش گنابادی زندانی، از زندان عادل‌آباد شیراز به مکانی نامعلوم، خانواده این زندانی اعلام کرد مطلع شده است او به بازداشتگاه اوین تهران منتقل شده است.

پوریا نوری، برادر کسری نوری، در توییتی نوشت: در تماسی کوتاه مطلع شدیم کسری به بازداشتگاه اوین منتقل شده است

پیشتر گزارش شده بود که او عصر روز شنبه، چهارم بهمن،‌ از بند سیاسی زندان عادل‌آباد به مکان نامعلومی منتقل شده است.

کسری نوری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران و از مدیران پایگاه خبری مجذوبان نور است که در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ نیز به دلیل فعالیت‌هایش زندانی شده بود.

او در جریان درگیری نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران و نیروی انتظامی با درویشان گنابادی در گلستان هفتم خیابان پاسداران در بامداد اول اسفند سال ۹۶ همراه با صدها درویش گنابادی دیگر بازداشت شد. مادر و دو برادر کسری نوری نیز در همان روز بازداشت شدند و بعد از چند سال زندان آزاد شدند.

ماشاالله احمدزاده رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در حکمی کسری نوری را به تحمل ۱۲سال حبس تعزیری،۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید به ثلاث باباجانی،دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال محرومیت عضویت در دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم کرده است.

کسری نوری بخش از دوره محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری کرد و در سال ۹۸ برای تحمل ادامه حکم به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. 

ماموران زندان عادل‌آباد روز شنبه، چهارم بهمن ۹۹ هنگام انتقال او عنوان کرده‌اند که کسری نوری را برای «انتقال به تهران» از بند خارج می‌کنند ولی نزدیکان کسری نوری از وضعیت و محل انتقال او خبری ندارند.

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، رهبر وقت سلسله درویشان گنابادی، در ۳۰ بهمن سال ۹۶ با دخالت نیروهای امنیتی و نیروهای لباس‌شخصی به خشونت کشیده شد.

بیش از ۵۰۰ تن از درویشان گنابادی در جریان حمله نیروهای یگان ویژه و نیروهای لباس‌شخصی به گلستان هفتم در بامداد اول اسفند سال ۹۶ بازداشت شدند که ده‌ها تن از آنها همچنان در زندان و تعدادی نیز در تبعید هستند.

محمدرضا ثلاث، یکی از درویشان گنابادی، در جریان این درگیری‌ها متهم شد که با اتوبوس سه مامور یگان ویژه را زیر گرفته است. او تا زمان اعدام این اتهام را رد و اعلام کرد که راننده اتوبوس نبوده است. با این حال او در ۲۸ خرداد سال ۹۷  اعدام شد.

علاوه بر کشته شدن یک عضو بسیج در جریان این درگیری‌ها، محمد راجی یکی از درویشان گنابادی نیز حین بازداشت در بازداشتگاه و به گفته خانواده‌اش بر اثر شدت ضرب و شتم و شکنجه در بازداشتگاه کشته شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More