شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

برادر دیپلمات جان‌باخته در منا: جمهوری اسلامی مسئولیت حادثه را پذیرفته است

مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی در لبنان که در جریان حادئه منا جان باخت، در یک برنامه تلویزیونی گفت  که ایران سال گذشته هنگام انعقاد  قرارداد حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده و بر اساس آن مسئولیت حادثه منا در سال ۱۳۹۴ را پذیرفته است.

رکن آبادی در برنامه تلویزیونی «‌جهان آرا»، با بیان این که مسئولان جمهوری اسلامی با پذیرفتن این توافق‌نامه‌ «‌پا روی خون شهدا پاگذاشتند» در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره صحت‌ ادعایش گفت: «طلاعات قطعی دارم و به موقع منبع آن را هم معرفی می‌کنم».

حادثه منا در روز ۲ مهر ۱۳۹۴ خورشیدی برابر با دهم ذیحجه ۱۴۳۶ قمری در جریان مراسم حج و هم‌زمان با عید قربان آن سال رخ داد. در این روز در مراسم «رمی جمرات» در خیابان ۲۰۴ منطقه منا شهر مکه و در نزدیکی تقاطع این خیابان با خیابان ۲۲۳» رخ داد و در آن صدها تن بر اثر ازدحام ناگهانی و گرمای شدید جان خود را از دست دادند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر وقت بهداشت، همان زمان گفت: «تعداد حدود ۳۰۰ نفر از ۴۶۵ نفر اعلام شده که اجسادشان شناسایی و تحویل ما شده است، جزو جان باختگان محسوب می‌شوند.» 

قاضی‌زاده هاشمی همچنین تاکید کرده بود که «ممکن است گروه‌های سیاسی از چنین اتفاقاتی که رخ می‌دهد بهره برداری سیاسی کنند اما اینکه با قصد قبلی چنین اتفاقی را برای حذف همدیگر برنامه ریزی کرده باشند بسیار بسیار بعید می‌دانم.»

در سال ۱۳۹۶ علی قاضی عسگر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و سرست حجاج ایرانی، گفته بود که «تقریبا بیشتر مسائل مورد بحث حج حل شده و یکی دو مورد باقی مانده است، چرا که مساله شهدای منا برای ما بسیار مهم است و باید هرچه زودتر تکلیف آن‌ها مشخص شود»

او گفته بود که ایران از ریاض درخواست کرده تا مدارکش را «کمیته حقیقت‌یابی» برای حادثه منا ارائه کند.

 در جریان حادئه منا، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز دوم مهر ماه ۱۳۹۴ ، در پیامی آن را « فاجعه‌ مصیبت‌بار منا» خواند و با اعلام «سه روز عزای عمومی» تاکید کرد که «دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به‌قاعده‌ حق و انصاف عمل کند.»

خامنه‌ای در همان پیام تاکید کرده بود که «مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده، نباید از نظر دور بماند.»

او  بار دیگر هشتم مهر ماه ۱۳۹۴ طی سخنانی در در مراسم اعطای سردوشی به دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش و در واکنشی تند به حادثه منا در عربستان سعودی، تهدید کرد که «دولت عربستان در انتقال پیکر مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است.»

او با بیان اینکه «هنوز تعداد دقیق جان‌باختگان ایرانی در این حادثه مشخص نیست و احتمال افزایش آمار به صدها نفر دیگر وجود دارد و این حادثه، واقعا مصیبت بزرگی برای ملت ایران است»، گفت: «قرآن خانه خدا را محل امنیت و حج را جایگاه امنیت می‌داند اما اکنون باید پرسید که، آیا این، امنیت است؟»

خامنه‌ای در همان سخنرانی بر لزوم تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران تاکید کرد و گفت که «ما فعلا درباره علت این حادثه، قضاوت پیش از موعد نمی‌کنیم اما معتقدیم دولت عربستان به وظایف خود در قبال مجروحان حادثه منا عمل نکرده است.»

علی قاضی عسگر، نماینده خامنه‌ای در امور حج و سرپرست حجاج ایران، نیز سال ۱۳۹۶ گفته بود: «همین که آن‌ها بپذیرند که چه کسانی در این قضیه دخالت داشته‌اند، مساله حل می‌شود.»

پس از آن مقام‌های جمهوری اسلامی توضیح ندادند که سرانجام به چه توافقی با عربستان سعودی رسیدند که پس از حادئه منا و حملات تند لفظی خود به عربستان سعودی و همچنین حمله در ماه ۱۳۹۴ به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، باردیگر اعزام حجاج به عربستان از سر گرفته شد.

اکنون مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی از جانباختگان حادئه منا و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان، در یک برنامه تلویزیونی شبکه افق، وابسته به صدا و سیما، اعلام کرده که «مسئولان جمهوری اسلامی ایران سال گذشته که رفتند برای انعقاد قرار داد حج، توافق‌نامه‌ای را امضاء کردند که براساس آن پذیرفتند آنچه در منا رخ داد مقصرش ایرانی‌ها بودند.»

بعد از این سخنان مرتضی رکن‌آبادی تاکنون مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی تاکنون پاسخ یا واکنشی به این ادعای برادر سفیر پیشین جمهوری اسلامی در لبنان و از جانباختگان این حادئه، نداده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More