شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران سیل در ایران: واکنش روحانی به انتقادها

 

در حالی که در روزهای اخیر انتقادها از عملکرد دولت ایران در زمینه مقابله با بحران سیل در مناطق مختلف کشور افزایش یافته، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ششم فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور، در واکنش به این انتقادها گفت که «عده‌ای نیایند در فضای مجازی کاری انجام دهند که هم اتهام و هم سخن ناروا است و هم مایوس کردن مردم است.»

اوج انتقادها زمانی بود که خبر غیبت استاندار گلستان در زمان وقوع سیل در این استان منتشر شد. این استاندار بعدا از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، برکنار شد.

حسن روحانی در ستاد مدیریت بحران کشور به دو اولویت «جان مردم» و «سدها» اشاره کرد و گفت: «پایداری سدها و حفاظت از سدها به عنوان یک اصل بسیار مهم برای ما است. اگر در سدها مساله‌ای پیش بیاید، چیزی نیست که بتوان جبران کرد.»

این اظهارات روحانی در حالی است که طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر پر شدن مخازن چندین سد در سراسر ایران منتشر شد و برخی در این زمینه هشدار دادند.

همچنین در حالی که با وقوع سیل انتقادهایی نیز در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم رعایت ایمنی شهرسازی مطرح شد، روحانی در این زمینه گفت: «سال‌ها است متخلفان و عده معدودی در حاشیه رودخانه‌ها، ساختمان و هتل ساخته و مشکلاتی هم برای محیط زیست و هم خطراتی برای این مواقع (مانند سیلاب) ایجاد کرده‌اند.»

روحانی از دادگاه‌ها و قوه قضاییه خواست تا «کمک کنند و با این افراد برخورد شود.» پیشتر برخی از مقام‌های قوه قضائیه ایران از گشودن پرونده‌هایی در این زمینه خبر داده‌اند.

همچنین روحانی از ارتش و سپاه خواست که «برای تخلیه و کار مهندسی» اقدام کنند.

درخواست روحانی از نیروهای نظامی برای کمک به دولت در حالی است که پیش از این، فرماندهان سپاه و ارتش از نیروهای تحت امر خود خواسته بودند تا برای کمک به سیل‌زدگان اقدام کنند و از این نظر از دولت پیشی گرفتند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسدارن که از مناطق سیل زده استان گلستان بازدید کرده، از «اولویت اصلی» سپاه برای «خروج و تخلیه آب» خبر داده است. او گفت: «باید لایروبی رودخانه قبلا انجام می‌شد، اما متاسفانه انجام نشده و اکنون باید شرایطی را ایجاد کنیم که آب تخلیه شود.»

همچنین تقی خانی سخنگوی ارتش نیز اقدامات این نیروی نظامی درباره کمک به سیل‌زدگان استان‌های فارس و کرمانشاه را تشریح کرده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز از «ورود نفربرهای دوزیست آبی-خاکی نزاجا به شهر آق قلا» در استان گلستان خبر داد.

در حالی که از ده روز پیش بارش شدید باران زندگی مردم در مناطقی از ایران را مختل کرده، رییس پلیس راهور ناجا روز سه‌شنبه اعلام کرد که «۲۲ استان کشور همچنان درگیر برف باران و کولاک است».

در تهران نیز، پلیس پایتخت دستور تعطیلی واحدهای صنفی شمال شهر را صادر کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه، در پیامی به امام‌جمعه‌ شیراز، از او خواسته برای «جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولین دولتی همکاری و همگان را به‌سرعت و جدیت در انجام‌ وظیفه توصیه» کند.

سیل در مناطق مختلف ایران تاکنون دست‌کم جان نوزده نفر را گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More