شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران برف در گیلان: جان‌باختن پنج تن در سقوط بهمن، قطعی برق، آب و تلفن هزاران مشترک

بارش برف سنگین استان گیلان را با بحران مواجه کرده است، برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک قطع شده و همچنین آب شهری نیز در بسیاری از مناطق این استان قطع است و به گفته مدیرکل ارتباطات با تداوم قطع برق، ۶۰ درصد سامانه‌های ارتباطی و مخابراتی اعم از تلفن ثابت و خطوط موبایل نیز قطع شده است و به دلیل بسته بودن راه‌های ارتباطی امداد رسانی به شدت کند است و امدادگران اعزامی از استان‌های دیگر نیز در راه مانده‌اند.

همزمان سخنگوی سازمان اورژانس شمار جان‌باختگان سقوط بهمن در روستای «رشته رودبالا» در شهرستان رودبار را دست‌کم پنج تن اعلام کرد و گفت که دو تن دیگر از شهروندان گیلانی نیز بر اثر حوادث ناشی از برف سنگین جان خود را از دست دادند.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، شامگاه سه‌شنبه بیست و دوم بهمن ماه گفت: تاکنون «هفت تن شامل پنج تن به‌دلیل ریزش بهمن در رودبار، یک تن به دلیل سقوط از سقف و یک تن به‌دلیل  ریزش سقف» در جریان بارش برف سنگین در استان گیلان جان‌باخته‌اند و ۷۸ تن نیز اثر آسیب‌های ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی استان گیلان منتقل شده‌اند.

مصطفی مرتضوی، سخنگوی هلال‌احمر ایران، نیز از اعدام نیروهای امدادی به روستای رشته رودبالا در رودبار خبر داد، روستایی که تعدادی از خانه‌های آن بر اثر سقوط بهمن زیر برف مدفون شدند. او گفت که بلافاصله بعد از سقوط بهمن در روستای رشته رودبالای شهرستان رودبار، امدادگران منطقه به محل اعزام شده‌اند اما به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و برف سنگین، مسیرها کاملا بسته شده و سرعت امدادرسانی به شدت کند است.

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق گیلان گفت درحالی که  بارش برف سنگین سبب قطعی برق تعداد زیادی از مشترکین شده است، نیروهای ما به دلیل بسته بودن معابر نمی‌توانند کمک‌رسانی کنند. او گفت که حتی در شهر رشت، مرکز استان گیلان، هنوز خیلی از معابر برف‌روبی نشده است.

عظیم بلبل‌آبادی،  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه هم اینک برق ۹۰ هزار مشترک در این استان به دلیل بارش برف و حوادث ناشی از آن قطع است، گفت: «پست‌های برق لاهیجان، لنگرود، رودسر، چمخاله، املش، رحیم آباد، سیاهکل و صومعه سرا از ساعت ۶ صبح  سه‌شنبه بیست و دوم بهمن ماه به علت بارش سنگین برف از مدار خارج شده اند.»

بلبل‌آباد همچنین گفت: «چهار خط ۲۳۰ کیلوولت و یک خط ۴۰۰ کیلوولت نیز به دلیل بارش سنگین برف از مدار خارج شده‌اند  که ۵۴ اکیپ عملیاتی و اجرایی شرکت برق منطقه‌ای گیلان با استعداد ۱۹۵ نفر نیروی انسانی از ساعت اولیه بارش برف در تلاشند تا هر چه سریع تر مشکلات و چالش‌ها را حل کنند.»

این درحالی است که جمشید طالبی، مدیرعامل شرکت توزیع  برق گیلان، از افزایش تعداد مشترکینی خبر داد که با قطع برق مواجه شده‌اند. طالبی گفت: «به علت بارش شدید برف، بسته بودن راه‌ها، پارگی سیم‌های برق در برف‌روبی و قطع خطوط فشار قوی در حوزه برق منطقه‌ای گیلان، تعداد قطعی برق مشترکان از ۲۳۵ هزار به ۲۵۰ هزار مشترک  افزایش یافت.»

به گفته ، مدیرعامل شرکت توزیع  برق گیلان، مشترکانی که با قطع برق مواجه شده‌اند ساکن ۳۵۶ منطقه‌ی شهری و روستایی استان گیلان هستند. او گفت که ماموران شرکت توزیع برق از صبح سه‌شنبه برق بسیاری از مناطق مختلف استان گیلان را وصل کردند ولی به دلیل پارگی سیم‌ها بر اثر برف روبی، برق این مناطق دوباره قطع شد .

علاوه بر ده‌ها هزار تن از مردم گیلان که در شهرها و روستاها در محاصره برف، قطع برق، آب و تلفن قرار گرفته‌اند، هزاران تن نیز در راه‌ها و جاده‌ها گرفتار برف و کولاک شده‌اند.

تیمور حسینی، رییس  پلیس راه راهور نیروی انتظامی کشور شامگاه سه‌شنبه بیست و دوم بهمن ماه درباره وضعیت در راه ماندگان در سراوان رشت ابراز نگرانی کرد و گفت: «مشکل  آذوقه، وسایل گرمایشی و سوخت برای در راه ماندگان وجود دارد.»

رییس  پلیس راه راهور کشور همچنین گفت: «بارش شدید برف در گیلان موجب ترافیک سه کیلومتری خودروها در جاده امام‌زاده هاشم به رشت شده است و به رغم تلاش دستگاه‌های امدادرسان و استفاده از چند دستگاه ماشین آلات راهداری، تاکنون این مسیر بازگشایی نشده است.»



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More