شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران برف در گیلان؛ یک زن و فرزندش در ریزش بهمن جان باختند

مهدی ولی پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان، از پیدا شدن سه نفر از مفقودان ریزش بهمن در رشته رود در نزدیکی شهر رودبار خبر داد و گفت دو نفر از آنها در این حادثه جان خود را از دست دادند.

او روز پنجشنبه ۲۴ بهمن در این باره گفت: «یک خانم، زنده پیدا و به بیمارستان منتقل شد و متاسفانه یک مادر و فرزند در زیر آوار جان باختند.»

پیش از این، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، گفته بود که تعدادی از ساکنان این منطقه گرفتار بهمن شده‌اند.

همزمان سازمان هواشناسی ایران در اطلاعیه‌ای هشدار داد که در پی افزایش نسبی دما در استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران احتمال وقوع بهمن در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

مازیار غلامی، سرپرست پیش‌بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان نیز روز پنجشنبه به ایرنا گفت: «طی ساعات آینده تا فردا با توجه به بارش های پیش بینی شده در استان احتمال بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه ها وجود دارد.»

محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، درباره بحران برف در استان گیلان اعلام کرده برق ۷۴ هزار خانوار در گیلان قطع است.

نوبخت، روز پنجشنبه در حاشیه جلسه ستاد بحران در رشت، در جمع خبرنگاران گفت: «همچنین دو هزار خانوار شهری فاقد آب آشامیدنی و ۴۴ هزار خانوار روستایی فاقد آب هستند.»

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، هم درباره بحران برف در استان گیلان اعلام کرد که هنوز آب شرب ۱۵ درصد از مشترکان شهری و ۳۰ درصد از مشترکان روستایی قطع است.

اردکانیان، روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد بحران در رشت، گفت که سه پست از نوزده پست توزیع برق در استان گیلان نیز «به علت عدم دسترسی راه‌ها از مدار خارج است».

به گفته وزیر نیرو با توجه به این که سطح پوشش برف اخیر گیلان ۱۴ هزار کیلومتر بوده و گستردگی این بارش برف «بی‌سابقه» است، «نمی‌توان انتظار داشت این وضعیت خیلی زود به طور کامل به شرایط عادی برگردد».

رضا اسلامی، مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان، نیز روز پنجشنبه به ایرنا گفت: «حدود دو سوم روستاها فاقد برق هستند و با وجود مسدود بودن راهها، امکان برق‌رسانی و حل مشکل آنها وجود نداشت.»

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان اعلام کرده که اکنون فقط «حدود ۳۵ درصد راه‌های روستایی بازگشایی شده» است.

خبرگزاری ایسنا نیز روز پنج‌شنبه به نقل از محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نوشت که بازگشایی راه‌ها در استان گیلان «چهار روز» طول خواهد کشید.

همچنین اسماعیل میرغضنفری، فرماندار لاهیجان از قطعی برق در ۱۲۵ روستای این شهرستان خبر داده و گفته است: «لاهیجان با بحران برق مواجه شده است، نه بحران برف».

او اضافه کرد که «۱۵ تا ۲۰ درصد شهرستان لاهیجان» نیز به دلیل «یخبندان صبحگاهی» دچار قطعی برق و آب دارند.

 

افزایش تعداد مصدومان و تخریب موزه‌ها

در حالی که پیشتر مقام‌های دولتی از کشته شدن هفت نفر بر اثر بارش برف در استان گیلان خبر داده‌اند، تعداد مصدومان نیز افزایش یافته است.

پیمان اسدی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان، روز پنجشنبه به ایرنا گفت: «تا صبح امروز ۱۴۵ نفر در این استان به دلیل بارش برف و به دنبال آن یخبندان مصدوم شدند.»

او همچنین از مردم خواست که از پرتاب گلوله برفی خودداری کنند، زیرا «ممکن است منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود».

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، نیز درباره تخریب آثار تاریخی بر اثر بارش برف گفت: «در رودسر دو مورد تخریب گزارش شده که در داخل بافت ثبتی نبوده است.»

او ادامه داد: «در شهرستان رضوانشهر بنای سردار مقتدر در ارتفاعات رینه حدود ۳۰ درصد تخریب شده است.»

به گفته این مقام میراث فرهنگی، «بر اثر بارش برف بیش از ۷۰ درصد فضاهای جانبی مساکن موزه میراث روستایی سراوان، شامل سقف طویله‌ها و تلمبارها تخریب شده است.»

امیرانتخابی گفت: «با توجه به اینکه بسیاری از ابنیه و آثار تاریخی در مناطق کوهستانی و صعب العبور است، اطلاع‌رسانی دقیق‌تر از تخریب آثار تاریخی بعدا صورت می‌گیرد.» 

با این حال، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان گفت ۳۳ بنای تاریخی موزه  میراث روستایی گیلان سالم مانده‌اند و فقط سه بنای تاریخی آسیب‌های جزیی بین ۵ تا ۱۰ درصد دیده‌اند.

بارش برف در استان گیلان که از شامگاه یکشنبه آغاز شد و تا عصر سه‌شنبه ادامه یافت، موجب قطعی آب و برق بخش عمده این استان و مسدود شدن جاده‌ها به ویژه جاده‌های روستایی و همچنین آزادراه رشت- قزوین شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More