شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران برف در ایران؛ صدها روستا در محاصره‌اند

 

در حالی که بحران برف همچنان گریبانگیر استان گیلان است، بارش برف در دیگر مناطق ایران، به ویژه روستاهای استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

بشیر خالقی، نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۲۶ بهمن، به ایسنا گفت: «برف و کولاک سنگینی از پنج روز گذشته شهرستان خلخال و روستاهای آن را درگیر کرده است، اما امکانات راهداری‌ها و شهرداری‌ها برای باز کردن راه‌های روستایی کم است.»

او ادامه داد: «امروز به ما اعلام کردند که برق تمامی روستاها وصل می‌شود، اما هنوز تعدادی از روستاها برق ندارند که این بدان معناست که در آن روستاها حتی امکان پخت نان هم وجود ندارد.»

به گفته نماینده خلخال، هنوز تعدادی از راه‌های روستایی باز نشده و در روستاهایی که راه‌ها باز شده است هم «مردم نمی‌توانند از خانه‌ها و کوچه‌ها بیرون بیایند».

ایسنا نوشت که بارش برف اخیر که «در ۲ دهه گذشته در این شهرستان بی‌سابقه بوده»، راه ارتباطی ۱۳۰ روستا از ۱۴۲ روستای خلخال را مسدود کرده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل هم اعلام کرده است نان مورد نیاز ۹ روستای گرفتار در برف در خلخال نیز پس از پخت در مرکز استان با هلی‌کوپتر ارسال می‌شود.

خلخال در استان اردبیل واقع است، اما به نوشته ایسنا وضعیت در روستاهای آذربایجان شرقی نیز بحرانی است.

این خبرگزاری روز شنبه نوشت: «بارش برف سنگین و کولاک و یخبندان، راه‎ چند صد روستای آذربایجان شرقی را بسته و تردد و تامین آذوقه را برای برخی از روستاییان دشوار کرده است.»

ایسنا درباره روستاهای شهرستان بستان‌آباد، نوشت: «آذوقه مردم تمام شده و خبری از راهداری و نیروهای امدادی برای کمک رسانی نیست.»

علی موسوی، فرماندار شهرستان بستان‌آباد گفت: «به دنبال بارش برف و کولاک، در ابتدا راه‌ بیش از ۸۰ درصد از ۱۸۸ روستای این شهرستان بسته شد» و اکنون نیز «راه حدود ۵۵ تا ۶۰ روستای شهرستان بستان آباد بسته است.»

امین امینیان، فرماندار هشترود در آذربایجان شرقی هم در گفت‌وگو با ایسنا از مسدود شدن راه ارتباطی ۱۷۱ روستا بر اثر بارش برف و کولاک شدید خبر داده است.

این خبرگزاری به وضعیت روستاهای شهرستان چاراویماق نیز پرداخته و به نقل از فرماندار این شهرستان نوشت: «تقریبا راه تمام روستاهای چاراویماق شامل ۲۲۴ روستا به دنبال بارش برف و کولاک شدید بسته شده است.»

این در حالی است که بحران برف در استان گیلان همچنان به مردم این استان آسیب می‌رساند و به گفته رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان برف اخیر در این استان «تاکنون ۱۸۷ مصدوم برجا گذاشته است».

مدیرکل هواشناسی استان البرز نیز اعلام کرده که طی سه روز آینده دما در این استان تا چهار درجه زیر صفر کاهش خواهد یافت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More