شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بحران برف در ایران؛ انسداد و لغزندگی راه‌ها، تعطیلی مدارس و هشدارهای هواشناسی

بحران برف همچنان در مناطقی از شمال غرب ایران ادامه دارد و در حالی که راه‌ها مسدود یا لغزنده‌اند، اداره‌های آموزش و پرورش بسیاری از مدارس را تعطیل اعلام کرده است.

مسدود بودن و لغزندگی راه‌ها

در حالی که پیش‌بینی می‌شود بارش برف در استان آذربایجان غربی که از روز شنبه آغاز شده تا روز پنج‌شنبه ادامه داشته باشد، ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، روز دوشنبه ۲۸ بهمن، در گفت‌وگو با ایسنا، از مسدود بودن‌ راه دسترسی به ۵۰۱ روستا در این استان خبر داد.

همچنین محور خلخال - پونل از روز دوشنبه ۲۸ بهمن، به علت «بارش برف و نبود ایمنی کافی» تا اطلاع ثانوی مسدود است. 

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اعلام کرده که دیگر راه‌های ارتباطی این استان باز بوده، اما به دلیل بارش برف و کولاک تردد با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

در استان کرمانشاه نیز پلیس اعلام کرده که در حال حاضر بارش باران در محور‌های پاوه، روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی، بیستون، صحنه، هرسین و سنقر و کلیایی از شدت بیشتری نسبت به سایر محور‌ها برخوردار است.

در استان زنجان نیز، ادامه بارش برف همه جاده‌های این استان را لغزنده کرده است. مظفری، رییس پلیس راه استان زنجان روز دوشنبه گفت: «از بامداد امروز جاده دندی – تخت سلیمان بسته شده و تردد در جاده‌های کوهستانی نظیر زنجان – طارم، تهم – چورزق، زنجان – دندی هم به کندی انجام می‌شود.»

در استان قزوین، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان گفت که بارش برف در محور‌های مواصلاتی و گردنه‌های استان قزوین از بامداد روز دوشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

قدمی، رییس پلیس راه مازندران نیز از لغزنده بودن سطح جاده‌های ارتباطی این استان خبر داد.

تعطیلی مدارس

در استان آذربایجان غربی، مدارس ارومیه، خوی، سردشت، انزل، نازلو، سیلوانا، صومای برادوست، ماکو، اشنویه، پلدشت و سلماس در تمامی مقاطع تعصیل و در شوط و نقده نیز مدارس ابتدائی در نوبت بعدازظهر روز دوشنبه تعطیل است.

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که به دنبال بارش برف سنگین و سرمای شدید هوا مدارس برخی مناطق آذربایجان شرقی، از جمله برخی از نواحی تبریز روز دوشنبه تعطیل است.

مراغه، هشترود، ملکان، عجب شیر، سراب، تیکمه داش، بستان آباد، میانه، بناب، چاراویماق، مهربان، مرند، آذرشهر، گوگان، ممقان، اسکو، و شهر جدید سهند و ایلخچی نیز از شهرهای آذربایجان شرقی است که برخی از مدارس آنها تعطیل شده است.

همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل مدارس برخی از شهرهای این استان را تعطیل اعلام کرده‌ است. 

هشدار هواشناسی در دیگر استان‌ها

کارشناسان سازمان هواشناسی درباره وضعیت هوا در دیگر استان‌های ایران نیز هشدار داده‌اند.

هادی‌زاده، کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، روز دوشنبه 28 بهمن، به ایسنا گفت: «بارش باران و برف در این استان از اواخر هفته شدت خواهد گرفت.»

همچنین در چهارمحال و بختیاری، از روز دوشنبه موجی از ناپایداری‌ها آغاز خواهد شد و رانندگان از توقف و تردد درجاده‌ها و نواحی کوهستانی و برفگیر منع شده‌اند.

همچنین محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرد: «در روز دوشنبه ۲۸ بهمن، وزش باد‌های قابل ملاحظه همراه با تندباد‌های لحظه‌ای برای ساعاتی باعث رخداد پدیده گرد و خاک محلی و کاهش دید افقی در مناطق مرکزی و جنوب غربی استان خواهد شد.»

او با بیان این که «در این مدت خلیج فارس مواج است»، از صیادان خواست که از رفتن به دریا خودداری کنند.

سلاجقه، کارشناس مرکز هواشناسی استان کرمان هم اعلام کرده که برای پایان هفته و اوایل هفته آینده طوفان شن در شرق استان کرمان پیش‌بینی شده است. پیشتر طوفان در استان کرمان، ده‌ها روستا را در محاصره قرار داده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More