شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با ۵۰ میلیون تومان کجا می‌توان خانه اجاره کرد؟

شوش، خاک‌سفید، جوادیه، شمیران‌نو و پیروزی این‌ها تنها مناطقی در تهران هست که شاید بتوان فقط با ۵۰ میلیون تومان وام ودیعه یک سقف برای مستاجر شدن پیدا کرد،خانه‌هایی در ارزان‌ترین محله‌های تهران، کوچک با متراژ حدود ۳۵، ۴۰ و نهایتا ۵۰ متر و بدون آسانسور، پارکینگ، انباری، ساختمان‌هایی قدیمی که عمر برخی از آن‌ها به بالای ۲۵ و ۳۰ سال هم می‌رسد. 

این یافته‌ها بر اساس آگهی‌‌‌های ثبت شده در سایت «دیوار» به دست آمده است، سایتی‌ که سال‌هاست به محل معاملات مختلف از جمله مسکن تبدیل شده است. در این گزارش برای این‌که بدانیم با مبلغ ۵۰ میلیون وام ودیعه در کدام مناطق تهران می‌توان خانه‌ای برای اجاره پیدا کرد از محله‌‌های جنوب تا شمال شهر تهران را جست‌وجو کردیم اما در میان ۱۰۰‌ها هزار آگهی ثبت شده تنها هفت خانه در تهران یافتیم که بتوان با این مبلغ آن را رهن کرد. 

پرداخت وام ودیعه اجاره و رهن، تازه ترین ساز و کار حمایتی دولت از مستاجران است، شاید پیش از این کسی فکرش را نمی‌کرد که برای اینکه بتوان مستاجربود هم باید وام گرفت، زمانی وام مسکن برای صاحب‌خانه شدن بود و بخشی از مردم تا همین ۱۵ سال پیش با دریافت وام ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن صاحب‌خانه شدند، اما حالا رویای صاحب‌خانه شدن جایش را به رویای پیدا کردن سقفی برای اجاره نشینی داده است و با ۱۸ میلیون تومان حتی نمی‌توان هزینه یک سال اجاره یک واحد مسکونی یا پول پیش یک خانه در تهران یا کلانشهرها را پرداخت کرد.

 

چرا وام ودیعه مسکن؟

قیمت مسکن در ماه‌‌های اخیر به صورت افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کرده است به‌طوری که خانوارهایی که در مناطق بالای شهر سکونت داشتند، رفته‌رفته به مناطق پایین شهر و خانوارهایی که در مناطق پایین شهر زندگی می‌کردند، به حومه شهرهای بزرگ، شهرهای جدید و شهرک‌ها کوچ کردند ، عده‌ای هم که توان پرداخت این اجاره‌‌های سنگین را نداشتند کانکس و پشت‌بام اجاره کردند یا ماشین‌خواب شدند. مبلغ وام ودیعه اجاره و رهن، تازه ترین ساز و کار حمایتی دولت از مستاجران است این وام برای شهروندان تهرانی ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. سود این وام ۱۳ درصد اعلام شده که بر اساس آن متقاضیان ودیعه مسکن ۵۰ میلیون تومانی ماهانه باید چیزی حدود ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیون تومانی ماهی ۳۲۵ هزار  و وام ۱۵ میلیون تومانی ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.

 

ودیعه ۵۰ میلیون تومانی

میزان وامی که دولت برای شهر‌های بزرگ در نظر گرفته است  ۵۰ میلیون تومان است برای این‌که بدانیم یک شهروند تهرانی با این مبلغ کجا می‌تواند سقفی برای اجاره پیدا کند در میان آگهی‌های ثبت شده در سایت «دیوار» به جست‌وجو پرداختیم که در میان هزاران آگهی ثبت شده تنها  هفت مورد خانه یافتیم که تنها با ۵۰ میلیون تومان می‌توان آن را به صورت رهن کامل اجاره کرد.

در ادامه به جست‌وجوی آپارتمان‌هایی پرداختیم که علاوه بر ۵۰ میلیون تومان ودیعه مبلغی هم به عنوان اجاره ماهیانه در نظر گرفته شده بود، بر این اساس آگهی‌های ثبت شده در حال حاضر آپارتمانی ۳۰ متری در محله «استاد معین»بدون پارکینگ، ۲۱ سال ساخت را با  ۵۰ میلیون ودیعه و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در ماه اجاره داده می‌شود، آپارتمان ۴۳ متری در محله «نواب صفوی» در طبقه سوم بدون آسانسور، پارکینگ و انباری با ۵۰ میلیون ودیعه و یک میلیون در ماه اجاره داده می‌شود یا خانه‌ای ۵۰ متری  در محله «دولت آباد»، بدون آسانسور، پارکینگ با ۵۰ میلیون ودیعه و یک میلیون اجاره در ماه  اجاره داده می‌شود، آپارتمانی  ۶۰ متری در محله «مسعودیه» طبقه سوم بدون آسانسور و پارکینگ ۲۰ سال ساخت نیز با مبلغ ۵۰ میلیون ودیعه یک میلیون تومان در ماه اجاره داده می‌شود.

قیمت اجاره مسکن به حدی در ماه‌‌های اخیر بالا رفته است که پرداخت وام ودیعه ۵۰ میلیون تومانی نه تنها برای مستاجران در شهر‌های بزرگ بلکه برای مستاجران در شهر‌های کوچک‌تر نیز کافی نیست و به نظر می‌رسد این‌ روز‌ها در حالی قیمت مسکن به صورت افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کرده است که به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا (کووید ۱۹) در کشور بخشی از مردم شغل خود را از دست داده‌اند و یا در خطر بیکاری قرار دارند. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More