شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با وجود هشدارها، ستاد ملی مدیریت کرونا بازگشایی واحدهای تولیدی و صنعتی را بلامانع اعلام کرد

با وجود هشدار شماری پزشکان و انجمن‌های پزشکی، نمایندگان مجلس، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت و حتی وزیر بهداشت درباره تلفات وسیع انسانی در صورت شتاب‌زدگی در آغاز فعالیت‌های جمعی، سرانجام ستاد ملی مدیریت کرونا شامگاه جمعه در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد که فعالیت واحدهای تولیدی از شنبه ۱۶ فروردین بلامانع خواهد بود.

همزمان تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نسبت به شتاب‌زدگی کشورها در برداشتن قرنطینه و محدودیت‌ها هشدار داد. او گفت که چنین اقداماتی سبب بازگشت موج دوم شیوع کرونا خواهد شد  که جان شمار بیشتری از مردم را خواهد گرفت و پیامدهای اقتصادی آن نیز سنگین‌تر خواهد بود.

در اطلاعیه‌ای که شامگاه جمعه از سوی «کارگروه اطلاع رسانی ستاد ملی مدیریت کرونا» منتشر شد آمده است: «فعالیت واحدهای تولیدی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از روز شنبه ۱۶ فروردین بلامانع خواهد بود.»

در این اطلاعیه عنوان شده که «واحدهای توزیعی، خدماتی و تجاری که مشمول ممنوعیت و محدودیت تردد و تجمع هستند و رسته‌های آن‌ها قبلا در اطلاعیه‌های ستاد ملی کرونا اعلام شده، تا اطلاع بعدی این کمیته تعطیل خواهند بود.»

ستاد ملی مدیریت کرونا به طور ضمنی به احتمال رفع محدودیت‌ها درباره واحدهای توزیعی، خدماتی و تجاری نیز اشاره و تاکید شده در خصوص زمان آغاز فعالیت این واحدها و مشاغل  در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اطلاعیه ستادملی مدیریت کرونا که اکنون حسن روحانی ریاست آن را بر عهده دارد در شامگاه جمعه درباره بازگشایی واحدهای تولیدی درحالی منتشر شد که روحانی پیشتر گفته بود روز یک‌شنبه درباره بازگشایی شرکت‌ها، کارخانه‌ها و ادارات و دیگر فعالیت‌های اجتماعی تصمیم‌گیری خواهد شد.

با این حال دستورات شامگاه جمعه او به وزرای بهداشت و کشور درباره آماده کردن گزارشی از روند اجرا و میزان تاثیر و موفقیت طرح فاصله گذاری اجتماعی و دستور به وزرای عاوم و آموزش و پروش برای و تدوین پروتکل‌های بهداشتی در دوره بازگشایی مجدد مدارس ، دانشگاه‌ها ، مراکز علمی و آموزشی و  خوابگاه‌ها نشان از تصمیم رییس دولت دوازدهم برای بازگشایی همه فعالیت‌های اداری و خدماتی و تجاری دارد.

به ویژه اینکه روحانی شامگاه جمعه پانزدهم فروردین به جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز ابلاغ کرد تا دستورالعملی را برای طراحی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های سازمان‌ها و ادارات دستگاه‌های دولتی، آماده کند.

مقام‌های دولتی پیشتر نگرانی خود نسبت آسیب‌های بیشتر به واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها و همچنین احتمال از دست رفتن میلیون‌ها شغل و عمیق‌تر شدن بحران بیکاری را دلیل شتاب‌زدگی برای صدور دستور بازگشایی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی عنوان کردند.

ساعاتی قبل از اعلام بازگشایی واحدهای تولیدی سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به اقدام ناگهانی وزارت صمت مبنی بر ابلاغ دستورالعمل بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار هشدار داد و نوشت: «بدون اطلاع ستاد نامه‌ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملاً دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.»

وزیر بهداشت در نامه خود با اشاره به تلاش وزارت بهداشت برای «کمک هرچه زودتر به کاهش اثرات اپیدمیولوژیک کرونا بر اقتصاد کم بنیه کشور و تدوین پروتکل برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی با اولویت ویژه»، تاکید کرد که «قویا اعلام می‌کنیم که هر گونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تائید نباشد شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.»

نمکی در نامه به روحانی نوشت: «اگر امروز کاهش التهاب اولیه [ناشی شیوع کرونا] مشاهده می‌شود و کشور در شرایط مناسب‌تری در مقابل هجوم ویروس قرار دارد علاوه بر مرحمت الهی، آثار مدل مدیریت مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و حمایت جمعی و گام‌های برنامه‌ریزی شده است که پیموده‌ایم.»

وزیر بهداشت تاکید کرد که «کوچکترین حرکت نسنجیده و غیر منطبق با نظر کارشناسی آسیب‌های غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت که حداقل در نظام سلامت امکان ایستادن در مقابل هجمه‌هایش میسر نیست.»

مشابه همین هشدار از سوی  علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، نیز  طی روزهای پنج‌شضنبه و جمعه بیان شد و او با تاکید براینکه هنوز به ثبات و پایداری مورد نظر از نظر گسترش بیماری در تهران نرسیده‌ایم، خطاب به مقام‌های مسئول و سیاست‌گذار گفت «مطلقا نباید با شتابزدگی و عجله تصمیماتی اتخاذ کنیم که طرح مهم فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند.»

زالی تاکید کرد: «این که تصور کنیم به اوضاع کاملا مسلط شده و از ثبات برخوردار هستیم و با شتابزدگی این طرح را تحت شعاع قرار دهیم، یک اشتباه بزرگ راهبردی است.»

علی نوبخت، رییس پیشین و عضو فعلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز که خود پزشک است شامگاه پنج‌شنبه  نسبت به تلفات انسانی وسیع درصورت عجله برای شروع فعالیت‌های جمعی هشدار داده  بود.

مصطفی معین، رییس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی، نیز روز شنبه شانزدهم فروردین گفت که موارد تشخیص داده شده بیماری و بستری شدن‌ها ادامه دارد و در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که هنوز در نقطه اوج شیوع کرونا قرار داریم.

نوبخت در صفحه توییتر خود نوشت: «عدم رعایت ضوابط علمی و اجرایی ستاد ملی مبارزه با کرونا و ساده‌اندیشی و دست‌کم گرفتن شیوع کرونا، دخالت اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمسئول و تلاش در عادی جلوه دادن موضوع و عجله در شروع فعالیت‌های جمعی؛ تلفات وسیع انسانی را به‌همراه خواهد داشت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More