شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با وجود ابتلای هزاران کارگر به کرونا، دولت از ارائه آمار خودداری می‌کند

 

خبرگزاری کار ایران،‌ ایلنا،‌ طی گزارشی با ارجاع به آمار پراکنده موجود اشاره کرده هزاران کارگر در بخش‌های مختلف به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند؛ ایلنا به نقل از مقام‌های این حوزه در زمینه خارج شدن وضعیت از کنترل هم هشدار داده است.

پیش از این خبرگزاری تسنیم نیز در آبان‌ماه به عدم انتشار آمار درباره شمار کارگران مبتلا اشاره کرده بود.

ایلنا روز یکشنبه، پنجم بهمن‌ماه، نوشت:‌ «کرونا به اصلی‌ترین تهدید برای سلامت کارگران تبدیل شده است. ارزیابی چند آمار رسمی نشان می‌دهد که هزاران کارگر گرفتار این ویروس شده‌اند.»

بر اساس این گزارش، فعالان کارگری به ویژه درباره وضعیت کارگاه‌های کوچک و زیرپله‌ای نگرانند و معتقدند این کارگاه‌ها اصلی‌ترین محل شیوع کرونا میان کارگران است.

ایلنا در همین زمینه اشاره کرده که هیچ آمار رسمی و جامعی درباره شمار کارگران مبتلا به کرونا و جان‌باختگان آن منتشر نشده است.

در همین ارتباط با ارجاع به تایید مقام‌های رسمی،‌ ایلنا به خبر ابتلای حدود چهار هزار نفر تا دی‌ماه در زنجان، دست‌کم ۷۲۹ نفر در خراسان شمالی و حداقل ۷۹۱ نفر در همدان اشاره کرده است.

این خبرگزاری همچنین از «غیر شفاف» عمل کردن مدیران سایر استان‌ها انتقاد کرده است.

 

انتشار پراکنده آمار

 

با این حال برخی نهادهای صنعتی،‌ دولتی، تولیدی و خدماتی نیز به صورت جداگانه آمار ابتلا در مجموعه خود را اعلام کرده‌اند.

در همین زمینه شرکت شهر سالم شهرداری تهران در آخرین روزهای دی‌ماه از ابتلای حدود دو هزار و ۴۰۰ نفر به کرونا در شهرداری تهران خبر داد و از امکان بی‌خبری از سایر موارد ابتلا سخن گفت.

در پتروشیمی ارومیه نیز،‌ پس از «چند روز سکوت و تکذیب مدیرعامل»،‌ مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی استان ابتلای ۲۸ کارگر این مجموعه را تایید کرد.

 

کارگران امکانات بهداشتی ندارند

 

در بخشی دیگر از گزارش ایلنا به نقل از علی اصلانی،‌ عضو کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، در همین ارتباط نسبت به عدم دسترسی کارگران به امکانات بهداشتی هشدار داده شده است.

اصلانی گفت:‌ «در اکثر کارگاه‌ها دستکش،‌ ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از سوی کارفرمایان به کارگران تعلق نمی‌گیرد.»

اصغر نجاری، دبیر خانه کارگر زنجان، نیز به عدم رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی در کارگاه‌ها و واحدهای بزرگ استان اشاره کرد و گفت: «برای نمونه کارگران آن‌ها در ساعت ناهار کنار یکدیگر می‌نشینند و چون در زمان صرف ناهار ماسک را کنار می‌گذارند، ناچارا همکاران خود را در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهند.» 

ایلنا در ادامه نیز اشاره کرده که کارگران شاغل در استان‌های صنعتی کشور بیشتر از سایر استان‌ها در مسیر تهدید کرونا قرار دارند.

 

خطای محاسباتی، بدبینی کارگران

 

خبرگزاری کار ایران ضمن هشدار درباره «خطای محاسباتی» در تعیین زمان برای پایان شیوع کرونا به ضرورت اقدام دولت در نظارت بر خطرات متوجه سلامت کارگران اشاره کرده است.

پیش از این فرامرز توفیقی،‌ رییس کمیته دستمزد شوراهای اسلامی کار، در آبان‌ماه گفته بود هزینه‌های بهداشتی مقابله با کرونا برای خانواده‌های کارگری افزایش یافته و آن‌ها نسبت به دولت «بدبین» شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More