شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با مصوبه مجلس؛ قیمت اینترنت گران می‌شود و درآمدش به صدا و سیما می‌رسد

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه با مصوبه کمسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ برای  افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما موافقت کرد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هشدار داده که این مصوبه باعث افزایش چشمگیر قیمت اینترنت در سال آینده خواهد شد. برخی نمایندگان مجلس با رد اظهارنظر جهرمی گفته‌اند که تعرفه اینترنت در سال آینده افزایش نمی‌يابد.

مجتبی رضاخواه، عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه گفت: «مصوب کردیم که درآمد دولت از اپراتورها ۱۰درصد افزایش پیدا کند و در تلاش هستیم این افزایش درآمد صرف ایجاد زیرساخت و توسعه شبکه‌های مرتبط با تلفن همراه شود.»

بر اساس این مصوبه، «حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور(اپراتور)های ارایه‌دهنده خدمات‌ مخابراتی» با هدف «حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی» افزایش می‌یابد.

این در حالی است که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن «به‌طور انحصاری بر عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)» است که نهادی وابسته به‌ صداوسیمای جمهوری اسلامی است.

حسین فلاح جوشقانی، ‏معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات، در واکنش به تصویب این مصوبه، در حساب توییتر خود نوشت: «با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد.»

به گفته این مقام وزارت ارتباطات، درآمد اپراتورها «مستقیما به تعرفه وابسته است» و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما «حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد».

کمی پیش از تصویب این مصوبه نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هشدار داده بود که این مصوبه به گرانی اینترنت منجر خواهد شد.

آذری جهرمی روز سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.»

اما مجتبی رضاخواه در واکنش به این توییت وزیر ارتباطات گفت «مطلب به ایشان درست منتقل نشده» و «حتما در سال ۱۴۰۰ قیمت اینترنت افزایش پیدا نخواهد کرد.»

پیشتر احسان قاضی‌زاده هاشمی، رئیس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق مجلس، گفته بود حق‌السهم دولت از اپراتورها سالانه ۲۸ درصد است که باید به ۳۸ درصد تبدیل شود.

او در گفت‌وگو با سایت خبری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «قبلا اپراتورها فقط سهمی را برای توسعه  زیرساخت‌ها از جمله توسعه فیبر نوری می‌دادند، اما  در حوزه محتوا یا هزینه نمی‌کردند و یا اینکه محدود و یا غیر هدفمند بود که ما برای اولین بار حوزه محتوا را در کنار زیرساخت گذاشتیم.»

قرار است این پول صرف مقابله با محتواهای کنونی فضای مجازی شود که به عقیده این نماینده مجلس «بنیان خانواده را هدف قرار می‌دهد». 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More