شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

با حکم شش سال زندان نرگس منصوری؛۹ امضاکننده بیانیه استعفای خامنه‌ای به ۸۷ سال زندان محکوم شدند

نرگس منصوری، از امضاکنندگان نامه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

این درحالی است که پیشتر نیز هشت تن از امضاکنندگان «بیانیه چهارده فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» و «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار به حکومت سکولار» به ۸۱ سال زندان محکوم شده بودند.

با صدور حکم ۶ سال زندان نرگس منصوری در مجموع  ۹ تن از کسانی که در خرداد و مرداد سال‌جاری طی دو بیانیه جداگانه با چهارده امضا خواهان استعفای خامنه‌ای شدند در بهمن ماه و همزمان با سالگرد چهل و یکمین استقرار جمهوری اسلامی در ایران به ۸۷ سال زندان محکوم شدند. این درحالی است که اغلب دیگر امضاکنندگان این دو بیانیه نیز از ماه‌های قبل در بازداشت به سر می‌برند.

منصوری، فعال مدنی و کارگری و حقوق زنان، عضو سندیکای شرکت واحد و فرزند «جانباز شهید»، و یکی از امضاکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» است.

او پس از انتشار «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» در روز بیست و یکم مرداد ماه ۱۳۹۸  هنگام بازگشت به منزل خود، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

نرگس منصوری پیش از بازداشت در مرداد ماه سال‌جاری، با انتشار ویدیویی ضمن تاکید بر اینکه «تبعیض‌ها و ستم علیه زنان ایران در جمهوری اسلامی یک آپارتاید جنسیتی تمام عیار است» اعلام کرد: «علیرغم تمام تلاش‌ها و مبارزات مدنی جنبش زنان هنوز ظلم و ستم و تبعیض علیه زنان در ایران بیداد می‌کند. زنان در جمهوری اسلامی شهروند درجه دوم محسوب می‌شوند» و از «حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق ارث برابر محرومند و حق رهبر شدن و رییس جمهور شدن و وزیر و قاضی شدن را ندارند، حق ورود به استادیوم ورزشی را ندارند و حتی از بدیهی‌ترین حق خود، حق پوشش اختیاری محرومند، حق آواز خواندن و حق رقصیدن ندارند.»

او گفت که به عنوان یکی از امضاکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن» بر این باور است که حقوق زنان اولین قربانی جمهوری اسلامی است و «رژیم جمهوری اسلامی ‌یکی از زن ستیزترین و ضد انسانی‌ترین رژیم‌های جهان است».

منصوری همچنین در آن ویدیو گفت که «جمهوری اسلامی زندگی ایرانیان به ویژه طبقه تهیدست را تباه کرده است و چیزی جز جنگ‌افروزی، خشونت، ناامنی و فقر و فلاکت، اعتیاد کودکان کار، بیکاری، ناامیدی و خودکشی از گرسنگی و نداری،شکنجه، اعدام» به همراه نداشته است.

طی سه ماه بازداشت، نرگس منصوری در بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات، و بند۲الف متعلق به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحت بازجویی قرار داشت. او روز ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸ همراه با شهلا جهان‌بین یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

حکم ۶ سال زندان از سوی ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، علیه نرگس منصوری در حالی صادر شده است که طی هفته گذشته  ۸ تن  دیگر از امضاکنندگان دو بیانیه که مخاطب آن شخص علی خامنه‌ای بوده است، یعنی «بیانیه چهارده فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» و «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای» از سوی شعبه‌های دادگاه انقلاب  در مجموع به ۸۱ سال زندان محکوم شدند.

براساس حکم شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد، هاشم خواستار به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان  و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

همچنین محمد نوری‌زاد که زمانی از نزدیکان به علی خامنه‌ای بود و بیش از یک دهه است که در شمار منتقدان و معترضان به رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته است به عنوان یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه چهارده فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهر ایذه در استان خوزستان و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. نوری‌زاد هم اکنون در بازداشت دست به اعتصاب‌عذا زده و به گفته محمدحسین آقاسی، وکیل، وضعیت جسمی او در روزهای اخیر نامناسب است.

محمدحسین سپهری یکی دیگر از امضاکنندگان «بیانیه چهارده فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» به ۶ سال حبس و فاطمه سپهری، فعال مدنی و «همسر شهید» از امضاکنندگان «بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای» به ۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

جواد لعل محمدی، عضو کانون صنفی معلمان و از امضاکنندگان بیانیه اول برای درخواست استعفای خامنه‌ای نیز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه از سوی دادگاه انقلاب مشهد به ۹ سال زندان محکوم و پس از احضار به اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد.

مهدی مهدوی‌فر، فعال مدنی و از امضاکنندگان این بیانیه نیز روز ۱۶ بهمن از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ آران و بیدگل در استان اصفهان به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام مهدوی‌فر در حکم صادره «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به‌قصد برهم زدن امنیت کشور» عنوان شده است که برای اتهام اول به یکسال و نیم و و برای اتهام دوم ۷ سال و نیم سال زندان محکوم شد و که حکم اشد قابل اجراست.

رضا مهرگان، یکی دیگر از امضا‌کنندگان بیانیه درخواست استعفای خامنه‌ای، نیز به گفته علی شریف زاده، وکیل مدافع وی، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری، بابت اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۷ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید به روستای جعفرآباد از توابع آرین شهر خراسان جنوبی محکوم شده است.

پیشتر در مرداد ماه سال‌جاری نیز حکم ۱۳ سال زندان کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه ساکن مشهد و از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی، از سوی دادگاه انقلاب مشهد صادر و به تایید دادگاه تجدیدنظر خراسان رضوی نیز رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More