شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازگشت آلودگی هوا به پایتخت: آماده‌باش اورژانس، تعطیلی مدارس ابتدایی

آلودگی هوا مدارس ابتدایی پایتخت و ۱۲ شهر دیگر استان تهران، مدارس کرج و اغلب دیگر شهرهای استان البرز را تعطیل کرد، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی را به حالت آماده باش در آورد و به گفته رییس اورژانس طی دو روز نزدیک پنج‌هزار نفر را در استان‌های تهران، اصفهان، البرز، قزوین، قم و مرکزی راهی مراکز درمانی کرد.

سازمان هواشناسی در چهار روز گذشته دو اخطار در خصوص آلودگی هوای تهران و کرج صادر کرد که در آن تاکید شده است: «با افزايش غلظت آلاينده‌های جوی در تهران و كرج پيش‌بينی می‌شود از دوشنبه بیستم آبان تا ظهر پنج‌شنبه بیست و سوم آبان، شاهد كاهش كيفيت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها باشيم.»

در پی عبور شاخص آلودگی هوا از عدد ۱۵۰، مدارس ابتدایی و پیش دبستانی پایتخت و دوازده شهر دیگر استان تهران شامل شهریار، ملارد، قدس، بهارستان، رباط کریم، اسلامشهر، ری، ورامین، قرچک، پیشوا، پاکدشت و شمیرانات را در روز چهارشنبه به تعطیلی کشاند. همچنین مهدهای کودک و مدارس ابتدایی شهر کرج  و دیگر شهرها و بخش‌های استان البرز را به جز طالقان و آسارا تعطیل نیز تعطیل شد.

کمیته اضطرار بررسی آلودگی هوای تهران عصر روز سه‌شنبه تشکیل شد و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران،  پس از این جلسه گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص عددی در ۱۰ منطقه از ۱۵۰ عبور کرده و این روند در حال افزایش است.»

استاندار تهران به بیماران قلبی، عروقی و ریوی، ‌سالمندان، ‌کودکان و بانوان باردار، توصیه کرد در صورت امکان از تردد غیرضروری در شهرهای آلوده خودداری کنند و از مدیران همه دستگاه‌های دولتی استان تهران خواست با مرخصی والدین دانش آموزانی که مدارس آن‌ها تعطیل است، موافقت کنند.

همزمان رییس اورژانس کشور از «اعلام آماده‌باش به مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی» خبر داد و گفت: «اعلام آماده باش به مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی در افزایش مراجعات بیماران تنفسی و قلبی و ارسال هشدار هواشناسی  به مراکز  ﻫﺪاﯾﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت دانشگاه‌های درگیر از جمله اقدامات این سازمان در مواجهه با تشدید آلودگی هواست.»

پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور، در خصوص آمار اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی در خصوص مراجعه بیماران تنفسی و قلبی طی دو روز نخست افزایش آلودگی‌هوا، نوزدهم و بیستم، گفت: «در استان اصفهان ۷۱۸ بیمار تنفسی و قلبی، در استان البرز ۶۴۰ بیمار، در استان تهران ۲۸۶۳ بیمار، در استان قزوین ۲۱۹ بیمار، در استان قم ۱۲۶ و در استان مرکزی ۱۶۴» از سوی اورژانس پذیرش شده‌اند.

او گفت که در مجموع، چهار هزار و ۷۳۰ بیمار تنفسی و قلبی طی دو روز ابتدایی تشدید آلودگی‌هوا در شش استان از سوی اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی پذیرش شده و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفتند.»

کولیوند همچنین از «توصیه به استقرار اتوبوس آمبولانس و آمبولانس اورژانس در میادین و خیابان‌های اصلی شهرهای درگیر و پایش لحظه‌ای مراجعه تنفسی و قلبی با کمک سامانه مرکز پایش مراقبت‌های درمانی(MCMC)  به عنوان اقدامات مهم مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت در مواجهه با بحران آلودگی هوا نام برد.

در حالیکه مقام‌های مسئول از پنج‌شنبه به عنوان روز پایانی بحران آلودگی هوای فعلی یاد می‌کنند،  صادق ضياييان، مديركل پيش‌بينی و هشدار سريع سازمان هواشناسی تاکید کرد که روز پنج‌شنبه، بیست و سوم آبان، نيز پايان روزهای آلوده تهران نخواهد بود. وی گفت: «اصولا با ناپايدار شدن شرايط جوی و وزش باد و افزايش بارش‌ها، از شدت آلاينده‌ها كم می‌شود اما پيش‌بينی ما اين است كه تا پنج شنبه صبح به دليل پايداری جو، همچنان شاهد شرايط ناسالم در هوای تهران باشيم.»

مديركل پيش‌بينی و هشدار سريع سازمان هواشناسی همچنین گفت: «احتمال آنكه تا پايان زمستان روزهای آلوده ديگری را هم داشته باشيم زياد است.»

وی تشدیدآلودگی هوا را منحصر به تهران ندانست و گفت: «در طول روزهای گذشته در خيلی از شهرها از جمله اصفهان، اراک، قزوين، البرز، تبريز و... هم جو پايداری را داشته‌ايم ولی بيشترين آلودگی را پايتخت داشته است.

مقایسه آمارهای مربوط به شاخص آلودگی هوا در مدت مشابه سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که در سال‌جاری تعداد روزهای ناسالم افزایش یافته است درحالیکه سال گذشته از مجموع ۵۱ روز ابتدایی پاییز، ۵ روز هوای پاک، ۴۵ روز هوای سالم و تنها یک روز هوای ناسالم ثبت شده بود، در۵۱ روز ابتدایی پاییز سال‌جاری، ۴۱ روز هوای سالم و ۱۰ روز هوای ناسالم ثبت شده است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران، پیشتر در خصوص اقدامات دستگاه‌های دولتی و عمومی در پایتخت برای مقابله با افزایش آلودگی هوا، گفته بود در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا، دو تصمیم در این باره گرفته شده است. وی گفت یکی «ممنوعیت تردد کامیون‌های سوخت دیزل به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران» و دیگری «کاهش ۵۰ درصدی هزینه بلیت وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس و افزایش ۵۰ درصدی عوارض ورودی به طرح زوج و فرد و طرح ترافیک تا پایان هفته» است.

با این حال علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل شهردار تهران، شامگاه سه‌شنبه در صفحه توییتر خود از اجرا نشدن ممنوعیت تردد کامیون‌ها خبر داد و نوشت: «عملا پلیس این تصمیم را اجرا نکرده است.»

پیروز حناچی، شهردار تهران، که پانزدهم آبان در دیدار با شهردار سارایوو، برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت بوسنی اعلام آمادگی کرده بود، روز سه‌شنبه بیست و یکم آبان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تدابیر و اقدامات شهرداری در قبال افزایش آلودگی هوا، گفت: «با موضوع اینورژن، وارونگی، معمولا در فصل زمستان مواجه هستیم و اگر باد بیاید اوضاع بهتر می‌شود.»

این در حالی است که پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی تهران، در صفحه توییتر خود نوشت: «بازگشت تلخ و كشنده آلودگی‌ هوا در فصل سرما، هر سال به يادمان مى آورد كه باد از مديريت شما بهتر كار مى‌كند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More