شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت ۷۲ نفر در ساری به خاطر برگزاری مهمانی شبانه

 

هفتاد و دو نفر در مهمانی شبانه‌ای در شهر ساری با حکم دادستان استان مازندران و از سوی نیروی انتظامی بازداشت شدند.

حسین عالمی، دادستان مازندران، روز سه‌شنبه دوم بهمن گفت مردم این منطقه برگزاری مهمانی مختلطی را به سپاه اطلاع دادند و پس از هماهنگی با دادستانی، نیروی انتظامی آنها را بازداشت کرد.

بنا بر اظهارات دادستان مازندران، دادیار برای تفهیم اتهام به بازداشت‌شدگان اعزام شده است. او همچنین گفت که در این مهمانی شبانه مشروبات الکلی مصرف شده است و برای همین «عناوین متعدد مجرمانه از جمله تشکیل پارتی مختلط، عدم رعایت موازین شرعی و صرف مشروبات الکلی» مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از صدور کیفرخواست، پرونده این افراد به دادگاه فرستاده خواهد شد.

به گفته عالمی، میزبان این مهمانی سابقه محکومیت ۶۰ میلیارد تومانی مربوط به «قمار» داشته است.

در سال‌های اخیر هجوم نیروهای انتظامی به اماکن خصوصی برای بازداشت افراد مختلف در شهرهای گوناگون به اتهام برگزاری مهمانی‌های شبانه و مختلط شدت گرفته است و در مواردی متهمان حتی شلاق هم خورده‌اند.

خرداد ماه سال گذشته، قوه‌قضاییه ایران از بازداشت ۳۵ دختر و پسر «نیمه‌برهنه» در یک مهمانی در اطراف قزوین خبر داد. مراحل بازجویی، تحقیقات، تشکیل جلسه دادگاه، صدور رای و اجرای حکم آنها در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید و یکی از بازداشت‌شدگان فردای روز دستگیری ۹۹ ضربه شلاق خورد.

در آبان ماه سال جاری، که خبر بازداشت ۵۰ نفر در مراغه خبرساز و با حکم دادستانی این شهر، محل برپایی مهمانی پلمپ شد. شب یلدای امسال هم نیروهای انتظامی به مهمانی‌های شبانه بسیاری در شهرهای مختلف ایران حمله و شرکت‌کنندگان را بازداشت کردند. این در حالی‌ است که برای ورود به منزل و دستگیری افراد در اماکن خصوصی‌ حکم قضایی نیازست؛ مگر اینکه جرمی مشهود باشد.

در سال گذشته نیز بارها مهمانی‌های شبانه مورد حمله قرار گرفت. به عنوان نمونه بیش از ۳۰  دختر و پسر در پارتی شبانه در خوزستان بازداشت شدند. همچنین برگزارکنندگان مهمانی «خاص» زنانه در تهران هم مورد بازداشت قرار گرفتند.

مقام‌های قضایی همواره اختلاط زنان و مردان، پوشش آنها در مهمانی‌ها و مصرف مشروبات الکلی را از جمله جرایمی عنوان کرده‌اند که باعث پلمپ محل برگزاری مهمانی و بازداشت برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان می‌شود. این مقام‌ها معمولا بازداشت‌شدگان را «معلوم‌الحال» توصیف می‌کنند.

دخالت‌های پلیس تنها محدود به مهمانی‌های شبانه نیست بلکه مراسم عروسی، جشن‌های تولد و مجالس خانوادگی نیز بارها مورد حمله نیروهای انتظامی قرار گرفته‌اند.

حسن روحانی، رییس دولت، اوایل سال جاری گفته بود «حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم»، با وجود این، به نظر می‌رسد نهادهای انتظامی و امنیتی دستورات خود را از مقام‌های بالاتری می‌گیرند.

مجامع بین‌المللی، از جمله سازمان عفو بین‌الملل، بارها از جمهوری اسلامی به خاطر بازداشت و صدور احکامی چون شلاق برای برگزاری مهمانی‌‌‌های مختلط انتقاد کرده‌اند.

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More