شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت ۶۴ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در دو ماه اول امسال

 

معاون بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد که در دو ماهه نخست امسال ۶۴ هزار نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

ناصر اصلانی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت که در سال گذشته نیروهای امنیتی دو هزار و ۳۸۵ بار با قاچاقچیان مواد مخدر درگیر شده‌اند که تعداد این درگیری‌ها نسبت به سال پیش از آن ۲۴ درصد افزایش یافته است.

اصلانی روز چهارم اردیبهشت ماه گفته بود که در سال گذشته ۲۲۴ هزار نفر از قاچاقچیان و خرده‌فروشان موادمخدر بازداشت شده‌اند.

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر روز چهارشنبه همچنین گفت که در دو ماهه اول امسال ۳۷ هزار و ۵۷۸ معتاد «متجاهر» بازداشت شدند.

اصلانی اعلام کرد که طرح جمع‌آوری معتادان به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود اما از نهم اردیبهشت ماه بار دیگر آغاز شده است.

در فروردین ماه انتشار فیلم‌هایی از تجمع معتادان در نزدیکی میدان شوش در تهران خبرساز شد. پس از آن مقامات شهرداری اعلام کردند که مراکز نگهداری معتادان که زیر نظر سازمان بهزیستی اداره می شوند،  به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده‌اند.

مدتی پس از آن مقام‌های نیروی انتظامی اعلام کردند که طرح جمع آوری معتادان از سر گرفته شده است.

در همین حال عبدالوهاب حسنوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، گفت که بیش از چهار هزار نفر از «معتادان متجاهر» جمع‌آوری شده‌اند و تست کرونای ۳۸ نفر از آنها مثبت بوده است.

حسنوند بر اساس برآوردها اعلام کرد که در تهران ۱۹ هزار «معتاد متجاهر» مرد و هزار معتاد زن وجود دارند که مراکز دولتی برای نگهداری ۱۵ هزار نفر از آنان ظرفیت دارند.

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین گفت که در سال ۹۸ بیش از ۹۵۰ تن مواد مخدر در ایران کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته اصلانی، ۸۰ درصد از این مواد تریاک، ۹ درصد حشیش، دودرصدهروئین، سه درصدمرفین، دودرصد شیشه‌ وچهار درصد دیگر مواد مخدر بوده است.

معاون بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر پیش از این تعداد افرادی که به صورت دائمی مواد مخدر مصرف می‌کنند را دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. 

بر اساس آمارهای سازمان ملل ایران یکی از بزرگترین شاهراه‌های ترانزیت مواد مخدر و همچنین بزرگترین توقیف‌کننده تریاک در جهان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More