شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت ۴۰۰ نفر دیگر از معترضان آبان‌ماه در ایران طی ۱۰ روز گذشته

بررسی گزارش‌های رسمی از ایران نشان می‌دهد پس از تاکید حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری، بر استفاده از دوربین‌ها برای شناسایی معترضان آبان‌ماه، بازداشت‌ها در شهرستان‌های مختلف و تهران با دستگیری حدود ۴۰۰ نفر دیگر طی ۱۰ روز گذشته ( از دهم تا بیستم آذر) ادامه داشته است.

رضا مسعودی‌فر،‌ مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی قوه قضاییه، روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه در حالی از تهیه اطلس اعتراض‌ها و نقاط پرخطر کشور خبر داد که یک روز پیش از او نیز حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، اعتراض‌ها را «موج‌سواری دشمن بر نارضایتی مردم» دانسته و اظهار کرده بود پلیس همچنان برای اجرای ماموریت‌های خود در این زمینه آمادگی دارد.

هم‌زمان با این اظهارات،‌ گزارش‌ فرماندهان نیروی انتظامی استان‌های مختلف طی ۱۰ روز اخیر حاکی از ادامه شناسایی و بازداشت انفرادی و گروهی معترضان است. 

در استان تهران‌ محمد گنجه، رییس پایگاه نهم پلیس امنیت عمومی پایتخت، روز چهارشنبه از بازداشت پنج نفر در ارتباط با انسداد بزرگراه «آزادگان» طی روز نخست اعتراض‌ها خبر داد. پیشتر نیز مقام‌های پلیس از بازداشت یک زن در محله «فدائیان اسلام» و دو نفر در محله «شهدا» در شهر تهران گزارش داده بودند.

از سوی دیگر، محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی ویژه غرب استان تهران، از بازداشت چهار نفر از کسانی که «عامل اصلی اغتشاشات در شهرستان‌های غرب تهران» خواند خبر داد. در روز ۱۴ آذرماه نیز خانچرلی از بازداشت چهار نفر در شهرستان رباط‌‌‌‌کریم خبر داده بود.

در شیراز رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس، از شناسایی و بازداشت یکی از عوامل آتش‌سوزی بانکی در عادل‌آباد این شهر طی یک «عملیات غافلگیرانه» خبر داده است. او در روز ۱۴ آذرماه از بازداشت یک نفر دیگر به اتهام نقش داشتن در آتش‌سوزی ۱۶ شعبه بانکی خبر داده بود.

حبیبی همچنین در روز ۱۶ آذرماه از بازداشت ۱۵ نفر در شهرستان ممسنی و ۳۱ نفر در شهرستان کازرون این استان طی «اقدامات فنی» خبر داد.

در استان کرمانشاه، روز سه‌شنبه‌ علی‌اکبر جاویدان،‌ فرمانده انتظامی، از دستگیری سه «سردسته اغتشاش» در کرمانشاه و یک نفر در شهرستان جوانرود گزارش داد. 

در استان اصفهان محمدحسن اسماعیلی، رییس پلیس امنیت عمومی، از بازداشت چهار شهروند تحت عنوان «عوامل اصلی اغتشاشات» خبر داده است.

همچنین در گزارشی دیگر، عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز، از بازداشت پنج شهروند معترض سخن گفت و اظهار کرد این افراد اقدام به «آتش زدن یک جایگاه سوخت» در شهرستان فردیس کرده بودند.

در کردستان نیز علی آزادی، فرمانده انتظامی استان، گفت که هشت شهروند معترض در شهرستان مریوان به عنوان رهبران اعتراضات بازداشت شدند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش‌ها حاکی از بازداشت ۳۵ شهروند بوده است.

آمار اعلام شده در یک هفته اخیر اخیر در حالی است که گزارش‌های مربوط به روزهای ۱۲ و ۱۳ آذرماه خود حاکی از بازداشت دست‌کم ۲۸۰ نفر در شش استان کشور از جمله تهران، البرز، اصفهان، کرمانشاه،‌ فارس و خوزستان بوده است.

با این حساب، استناد به آمار اعلام شده از سوی مقام‌های حکومت نشان می‌دهد در ۱۰ روز گذشته حدود ۴۰۰ نفر دیگر از شهروندان در سراسر کشور از سوی مقام‌های انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند. 

اتهام مشابه برای تمامی بازداشت‌شدگان

در تمامی این موارد شهروندان معترض تحت عنوان‌هایی از جمله «اغتشاش‌گر» و رهبر «آشوب‌‌ها» بازداشت شده و بنا به گفته‌ مقام‌های انتظامی، برای آن‌ها پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی پس از ۲۷ روز از زمان آغاز ناآرامی‌ها هنوز هیچ‌گونه آماری از بازداشت‌ها اعلام نکرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز چهارم آذرماه، آمار بازداشتی‌های اعتراض‌ها را حدود هفت هزار نفر اعلام کرده بود،‌ اما این آمار با ادامه بازداشت‌ها افزایش یافته است. 

بررسی‌های قبلی ایران اینترنشنال نشان داده بود که در آغاز هفته سوم از زمان شکل‌گیری تظاهرات عمومی بیش از ۵۰۰ نفر دیگر از شهروندان بازداشت شده‌ بودند.

ابهام و سکوت حکومت در این زمینه با واکنش و ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی روبه‌رو شده است. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌ طی روزهای گذشته با صدور بیانیه‌هایی جداگانه خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و توقف خشونت از سوی حکومت ایران شده بودند.

ایران آمار منتشرشده در ارتباط با تعداد بازداشت‌ها را رد کرده و ابراز نگرانی‌های بین‌المللی را «دخالت» و «تخطی از حدود» خوانده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More