شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت یک عضو دیگر کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران از بازداشت آرش گنجی، مترجم و منشی هیات دبیران این کانون خبر داد و اعلام کرد که از زمان بازداشت در صبح یک‌شنبه تاکنون از وضعیت این عضو کانون نویسندگان اطلاعی در دست نیست.

در اطلاعیه کانون نویسندگان ایران آمده است: «صبح یک‌شنبه اول دی ماه چند مامور به خانه‌ آرش گنجی وارد شدند و پس از تفتیش محل بعضی لوازم و مدارک او را ضبط و خودش را بازداشت کردند.»

ماموران پیش از ورود به منزل آرش گنجی خود را «پستچی» معرفی کردند اما پس از ورود به منزل وی، «خود را پلیس امنیت معرفی کردند و پس از بازداشت،  بنابر اعلام کانون نویسندگان «از محل بازداشت و وضعیت آرش گنجی اطلاعی در دست نیست.»

بازداشت، محاکمه و اعمال فشار بر اعضای کانون نویسندگان در چند ماه اخیر افزایش یافته است. گیتی پورفاضل، عضو کانون نویسندگان و از امضای بیانیه چهارده کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای نزدیک به سه ماه در بازداشت موقت بود.

همچنین علیرضا ثقفی خراسانی، عضو کانون نویسندگان ایران و کانون مدافعان حقوق کارگر و هاله صفرزاده، معلم و عضو کانون نویسندگان در اردیبهشت سال‌جاری به همراه هفت تن دیگر از فعالان صنفی و کارگری از جمله پروین محمدی در پارک جهان نمای کرج بازداشت و ۱۶ روز بعد آزاد شدند اما دادگاه انقلاب کرج هر یک از دو عضو کانون نویسندگان را به یک سال زندان محکوم کرد.

پیشتر نیز رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، مجموعا به ۱۸سال زندان محکوم شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران پس از صدور چنین حکمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه انقلاب تهران این سه عضو کانون نویسندگان را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه کرده و برای هر کدام از این اتهام‌ها به ترتیب یک و پنج سال حکم زندان صادر کرده است.

در بیانیه کانون نویسندگان آمده بود: «به سه نویسنده مجموعا ۱۸ سال حکم زندان داده‌اند که چرا عضو کانون نویسندگان ایران شده‌اید و چرا بر مزار احمد شاملو و محمد مختاری و جعفر پوینده رفته‌اید.چرا پای بیانیه‌های دفاع از آزادی بیان نویسندگان و هنرمندان و مخالفت با اعدام و سانسور امضا گذاشته‌اید.»

در این بیانیه، کانون نویسندگان تاکید کرده بود که «محاکمه این سه نویسنده، محکومیت همه‌ نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.»

در جریان اعتراضات سراسری اخیر کانون نویسندگان ۲۹ آبان ماه با انتشار بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات اعتراض کرد و خواهان پایان دادن به سرکوب و کشتار مردم معترض شد.

در این بیانیه، کانون با اشاره به اینکه «هر بار که صاحبان قدرت با استفاده از قوه‌ قهریه اعتراض‌ها را پس زده‌اند، زمانی دیگر با توان، سرعت و خشم بیشتر سر برآورده است»، عنوان کرد که «دور تازه‌ اعتراض مردم که از ۲۴ آبان آغاز شده به سرعت گسترش یافت و دامنه‌اش در کمتر از ۲۴ ساعت به ده‌ها شهر کوچک و بزرگ رسید.»

در این بیانیه آمده بود که بعد از افزایش ناگهانی قیمت بنزین «آنها که کوچکی سفره‌شان جای دستبردی دیگر نداشت، رنج تلنبار شده در دل و جانشان را به خیابان بردند مگر گوش شنوایی بیابند؛ اما این بار نیز با ضرب و جرح و بازداشت و گلوله پاسخ گرفتند.»

کانون نویسندگان با تاکید براینکه «اعتراض به هر اجحاف و ستم، بخشی از آزادی بیان و حق مردم است» اعلام کرد که «مقابله با اعتراض  با دستبند و باتوم و گلوله، این بار شدتی بیشتر یافته طوری که فقط در پنج روز نخست صدها کشته و هزاران زخمی و بازداشتی بر جا گذاشته است.»

در این بیانیه، کانون نویسندگان با اشاره به اینکه «قطع سراسری اینترنت، شگردی دیگر برای سرکوب اعتراض‌ها دور از چشم جهانیان و شکلی دیگر از سانسور گسترده است»،  تاکید کرده بود که «مقابله‌ خشونت‌بار با آزادی بیان مردم را محکوم می‌کند و خواهان رهایی همه‌ بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر است و هشدار می‌دهد: «حاکمان به جای تحقیر، تهدید و سرکوب معترضانی که جز فریاد سلاحی ندارند، به حق آزادی بیان آنها تمکین کنند، نیروهای امنیتی و انتظامی را با آلات و ادوات سرکوبگریشان از خیابان‌ها جمع کنند و به مردم فرصت اعتراض و بیان خواسته‌هایشان را بدهند.»

پس از این بود که فشارها بر کانون بیش از پیش افزایش یافت تا آنجا که مراسم سالگرد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده دو عضو کانون نویسندگان که سال ۱۳۷۷ به دست ماموران وزارت اطلاعات ربوده شده و به قتل رسیدند، با تهدید ماموران امنیتی لغو شد.

کانون نویسندگان به صراحت فاش کرد که «از وزارت اطلاعات با چند تن از اعضای هیات دبیران کانون تماس گرفتند و هشدار دادند که با مراسم اعلام‌شده با شدت و خشونت برخورد خواهد شد» و به همین دلیل «هیات دبیران کانون نویسندگان ایران به منظور حفظ جان اعضای خود و سایر دوستداران زنده یادان مختاری و پوینده این مراسم را لغو کرده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More