شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت نزدیک‌به ۵هزار نفر در تجمعات اعتراضی دی‌ماه ایران

 

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۳ بهمن با استناد به گزارش رئيس سازمان زندان‌‌‌ها،‌ آمار بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه را ۴۹۷۲ نفر اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، این نماینده مجلس که عصر دهم بهمن به همراه ده نماینده دیگر مجلس  از زندان اوین بازدید کرده بود، طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود به نقل از رییس سازمان زندان‌ها گزارش داد که «آمار کل زندانیان حوادث دی‌ماه ۴۹۷۲ نفر بوده که ۹۴/۷۳ درصد آن مرد و ۵/۲۷ درصد زن بودند. ۵۰ درصد افراد بازداشتی بین ۱۹ تا ۲۵ سال و ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۲ سال بوده‌اند.»

وی همچنین گفته است: «از کل بازداشت شدگان ۴۵۳۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر همچنان در باز‌داشت بوده و علاوه بر این تعداد ۵۵ نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند.»

او تاکید کرده  که افراد باقی‌مانده در بازداشت نیز مربوط به استان‌های همدان، خوزستان، فارس، اصفهان  و تهران هستند.

علیرضا رحیمی اعلام کرد:«محل نگهداری زندانیان حوادث دی‌ماه و محل حادثه مرگ سینا قنبری و اندرزگاه شماره ۴ و نیز بند ویژه وزارت اطلاعات مورد بازدید هیات قرار گرفت.»

پیشتر نهادهای حقوق بشری از کشته شدن دست‌کم پنج نفر در زندان‌های اوین، اراک، سنندج و دزفول خبر داده بودند که مقامات جمهوری اسلامی فقط دو مورد، به نام‌های سینا قنبری و وحید حیدری را تایید کرده و گفته‌اند که آنها «خودکشی» کرده‌اند.

این درحالیست که علیرضا رحیمی در این مورد گفت، «قبل از بازدید از زندان فیلم ضبط شده توسط دوربین‌های منصوبه در محوطه سرویس‌های بهداشتی مربوط به حادثه مرگ سینا قنبری ( که به اشتباه معروف به فیلم خودکشی شده) برای نمایندگان پخش شد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه گردید.»

او خاطرنشان کرده که «به دلیل اهمیت موضوع مرگ سینا قنبری، درخصوص این فیلم و توضیحات ارائه شده و نیز بازدید از محل مرگ وی جداگانه توضیح خواهد داد.»

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین نوشته است: «با دو دوربین فیلمبرداری و دو عکاس، کل مذاکرات پوشش داده می‌شد.»

او افزوده است: «تراکم همراهان و افرادی که هیات نمایندگان را در بازدید اسکورت می‌کردند، تعجب‌برانگیز بود. حدود ۵۰ نفر در کل جریان بازدید نمایندگان مجلس را همراهی می‌کردند.»

رحیمی در عین حال ضمن اشاره به اینکه در آغاز جلسه، رییس سازمان زندان‌ها مشکلات بودجه‌ای و نیازهای سازمان زندان‌ها را برشمرد و درخواست توجه نمایندگان مجلس به بودجه سازمان زندان‌ها را داشت، تصریح کرده است«طی تذکری اعلام کردم نمایندگان از مشکلات سازمان زندان‌ها اطلاع دارند و موضوع این جلسه و بازدید از زندان را به بودجه سازمان و تقاضای حمایت بودجه‌ای مجلس منحرف نکنید.»

او همچنین متذکر شد که «در طول حوادث ۴۷ نفر از مقامات قضایی و مسوولان سازمان زندان‌ها به‌صورت شبانه روزی در زندان حضور داشتند.»

در پی بازداشت‌های گسترده معترضان دی‌ماه، به دلیل نگرانی از بدرفتاری احتمالی با بازداشت‌شدگان، برخی خواهان بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها شدند که در این راستا، یک گروه ۱۱ نفره نمایندگان از دو کمیسیون امنیت ملی و قضایی، حدود یک‌ماه پس از تجمعات اعتراضی، از زندان اوین بازدید کردند.

گزارشی از کوروش صحتی، در رابطه با بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ایران، در تلویزیون ایران اینترنشنال:

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More