شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت رضا مهرگان، از امضاکنندگان بیانیه درخواست برای استعفای خامنه‌ای

رضا مهرگان، فعال مدنی و یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره برای استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و تغییر قانون اساسی این کشور، بازداشت شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال تایید کرد که این فعال مدنی روز چهارشنبه ششم شهریور، در روستایی در حوالی رامسر بازداشت شده است.

نیروهای امنیتی عصر سه‌شنبه پنجم شهریور هم با ورود به منزل زرتشت احمدی ‌راغب در شهریار، این فعال مدنی و یکی دیگر از امضا کنندگان این بیانیه را بازداشت کرده بودند. 

با بازداشت مهرگان، تاکنون هشت تن از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴فعال مدنی و سیاسی برای استعفای خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی» حبس شده‌اند.

روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ چهارده تن از فعالان مدنی و سیاسی در این بیانیه اعلام کردند: «وقت آن رسیده که مردم، فعالان و اندیشمندان دلسوز با کنار گذاردن تمایلات مصلحت‌جویانه‌ای که اسباب نابودی فرهنگ و تمدن و ثروت کشور را فراهم آورده، با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به ناحق خود می افزاید، پیش‌قراول این حرکت ملی باشند.»

آن‌ها در این بیانیه  با اظهار این‌که «تاریخ دهشتناک چهل سال گذشته نشان می‌دهد... عزمی برای پاسخگویی به مردم ایران وجود ندارد»، تاکید کردند:‌«نظام حاکم، هم بر اصلاح ناپذیری و کج‌روی‌هایش اصرار می ورزد و هم بر استبداد فردی‌اش.»

محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، هاشم خواستار، گوهر عشقی، عباس واحدیان‌شاهرودی، حوریه فرج‌زاده، کمال جعفری‌یزدی، محمد مهدوی‌فر، جواد لعل‌محمدی، محمدرضا بیات، محمد کریم‌بیگی و محمدحسین سپهری، دیگر فعالان مدنی و سیاسی بودند که این بیانیه را امضا کردند.

از میان امضا کنندگان این بیانیه، هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد، جواد لعل‌محمدی، محمدحسین سپهری و حوریه فرج‌زاده روز ۲۰ مرداد وقتی به اتفاق شماری از همفکران‌شان از جمله غلامحسین بروجردی، مرتضی قاسمی، فاطمه سپهری، عبدالرسول مرتضوی و پوران ناظمی موقع برگزاری دادگاه تجدیدنظر کمال جعفری‌یزدی، مقابل دادگاه انقلاب مشهد تجمع کردند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

پس از آن، عباس واحدیان‌شاهرودی نیز به دادستانی مشهد احضار و پس از مراجعه بازداشت شد.

در هفته‌های گذشته، بعضی از ۱۴ زنی که «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» را امضا کردند، هم از سوی ماموران امنیتی در شهرهای مشهد، تهران و رشت بازداشت شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More