شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت دومین فعال رسانه‌ای در پاوه به اتهام عدم استفاده از عنوان «شهید» در مورد سلیمانی

وحید فتاحی، از مدیران یک کانال تلگرامی در پاوه به اتهام عدم استفاده از عنوان «شهید» برای قاسم سلیمانی در مطالب منتشر شده در این کانال، از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

فتاحی دومین فعال رسانه‌ای در استان کرمانشاه است که به این اتهام بازداشت شده و پیشتر مظفر ولدبیگی نیز در این شهر به همین اتهام چند روز بازداشت شده بود.

سازمان حقوق بشری هەنگاو روز شنبه پنجم بهمن ماه ضمن انتشار خبر بازداشت وحید فتاحی گزارش داد که یکی از فعالان رسانەای اهل پاوە بە دلیل عدم استفادە از واژە «شهید» برای قاسم سلیمانی، از سوی نهادهای امنیتی این شهرستان بازداشت شدە است. 

بنابر این گزارش، وحید فتاحی از فعالان رسانەای پاوە از یک هفته قبل از سوی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدە است.

یک منبع مطلع و نزدیک بە خانوادە فتاحی کە بە دلایل امنیتی نخواسته نامش فاش شود گفت: «نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بە بهانە عدم استفادە از لقب ”شهید“ برای قاسم سلیمانی در کانال تلگرامی پاوە ٢٩ بە مدیریت وحید فتاحی بە منزل وی یورش برده و اقدام بە بازداشت وحید فتاحی کردەاند.»

به گفته این منبع مطلع، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بە دستور مسلم الماسی، دادستان پاوە، اقدام بە بازداشت مدیر این کانال تلگرامی کردەاند. کانال تلگرامی «پاوە ٢٩»  که وحید فتاحی آن را اداره می‌کرد ١٢ هزار دنبال‌کننده داشت اما پس از بازداشت فتاحی این کانال نیز غیرفعال شدە است.

سازمان حقوق بشری  هەنگاو یادآوری کرده است که نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در پاوە پیشتر مظفر ولدبیگی یکی از روزنامەنگاران این شهر و مدیر سایت و  کانال تلگرامی دەنگی نوریاو[صدای نوریاو] را نیز بە همین اتهام بازداشت کردە بودند. ولدبیگی دو روز بعد از بازداشت در حالی کە بە شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتە بود، آزاد شد.

در قوانین فعالی جمهوری اسلامی جرمی در خصوص عدم استفاده از عنوان «شهید» وجود ندارد با این حال در دو هفته گذشته علاوه بر پاوه، اخباری درباره بازداشت افراد به ویژه مدیران کانال‌های تلگرامی یا فعالان رسانهه‌ای در چند شهر به دلیل عدم استفاده از عنوان شهید برای قاسم سلیمانی منتشر شده است.

مقام‌های رسمی در دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و همچنین قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی این بازداشت‌ها را تایید نکرده و توضیحی نیز درباره عنوان اتهامی بازداشت‌شدگان در این باره نداده‌اند. تنها در یک مورد فرمانده نیروی انتظامی بازداشت یک نوجوان زیر ۱۸ سال به اتهام پاره کرده عکس قاسم سلیمانی در جریان اعتراضات اخیر در پایتخت را تایید کرد و گفت که «این نوجوان در حال حاضر با ابراز پشیمانی از اقدام خود و با قرار وثیقه آزاد شده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More