شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت دست‌کم ۴۰ شهروند در تهران به دلیل دیوارنویسی علیه حکومت

 

بر اساس گزارش‌‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، نیروهای امنیتی در تهران طی دو ماه اخیر دست‌کم ۴۰ جوان را به دلیل دیوارنویسی شعارهایی علیه حکومت بازداشت کرده‌اند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حکومت ایران تمهیدات امنیتی در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور را در آبان‌ماه،‌ همزمان با نخستین سالگرد اعتراضات سراسری ۱۳۹۸،‌ بیش از پیش افزایش داد و شهروندان نیز برای گرامیداشت کشته‌شدگان و یادآوری سرکوب اعتراضات تصاویری از شعارنویسی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

شهروندانی که به دلیل شعارنویسی بر روی دیوارهای نقاط مختلف شهر تهران بازداشت شده‌اند عمدتا ۲۰ تا ۴۰ سال سن داشته‌اند. 

یک منبع مطلع در این زمینه می‌گوید برخی از این افراد مجبور به اعتراف اجباری شده و خانواده‌های آنان نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند تا سکوت کنند. همچنین این شهروندان از حق داشتن وکیل محروم هستند و به خانواده آن‌ها گفته شده است: «نیازی به وکیل نیست،‌ مساله حل خواهد شد.»

دیوارنویسی شعارهای انتقادی علیه نیروهای نظامی حکومت و مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران، با تکرار اعتراضات سراسری در سه سال گذشته افزایش یافته است.

رسانه‌ها نیز به صورت پراکنده تصاویری از این دیوارنویسی‌ها که به مناسبت‌های مختلف صورت گرفته منتشر کرده‌اند،‌ اما تاکنون هیچ مرجع رسمی انتظامی یا قضایی خبری درباره تعداد بازداشت‌شدگان این اقدامات منتشر نکرده است. بسیاری از این بازداشت‌ها در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد که کمتر پوشش خبری داده می‌شوند.

 

انتقال به کمپ ترک اعتیاد؛ فشار برای اعتراف

برخی از خانواده‌های جوانان بازداشت‌شده در تهران می‌گویند قرار است دست‌کم دو نفر از آن‌ها به کمپ‌های ترک اعتیاد منتقل شوند، چون آن‌ها را مجبور کرده‌اند در اعترافات اجباری بگویند اعتیاد داشته‌اند و در حالت عادی شعارنویسی نکرده‌اند.

حکومت ایران در بسیاری از موارد مخالفان و معترضان خود را به اتهامات اخلاقی و شخصی متهم کرده و آن‌ها را مجبور به بیان آن‌ در مقابل دوربین‌های صداوسیما می‌کند. 

اخیرا نتایج یک تحقیق مشترک میان دو سازمان حقوق بشری نشان داد صداوسیمای جمهوری اسلامی در دوره ۱۰ ساله میان ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸، دست‌کم ۸۶۰ مورد «اعتراف اجباری» و «محتوای افترا آمیز» علیه شهروندان منتشر کرده است.

طی دو ماه گذشته و همزمان با اعتراضات آبان تصاویری از شعارهایی از جمله «راه شهدای آبان ادامه دارد»، «بیت،‌ حوزه،‌ جماران،‌ سوزد در خشم آبان»، «راه آبان ادامه دارد»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «خون کشته‌شدگان آبان بر زمین نخواهد ماند» برای دیوارنویسی علیه حکومت استفاده شده است.

طی سال‌های اخیر و سه موج اعتراض سراسری، تنها موارد معدودی از بازداشت‌شدگان شعارنویسی خبری شده است. 

پایگاه خبری هرانا در همین زمینه به مورد الهام خمسه و میثم بهرام‌آبادی،‌ زندانیان سیاسی در زندان اوین تهران، اشاره کرده که طی سال‌های اخیر به دلیل شعارنویسی برایشان پرونده قضایی تشکیل و با اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام» محکوم شدند.

اکنون در حالی گزارش‌ رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از انتساب اتهام مصرف مواد مخدر به جوانان بازداشت‌شده طی دو ماه اخیر است که گزارش هرانا هم نشان می‌دهد میثم بهرام‌آبادی ۳۶ ساله نیز در پرونده‌اش رسما اتهام «استعمال مواد مخدر» را دریافت کرده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More