شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراین در لابراتوار فرانسه آغاز شد

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه اعلام کرد کارشناسان عملیات بازخوانی اطلاعات ثبت شده در دو جعبه سیاه هواپیمای منهدم شده اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران را در لابراتوار این دفتر در نزدیکی پاریس آغاز کردند.

سخنگوی این دفتر روز دوشنبه ۳۰ تیر، اعلام کرد کار بر روی این جعبه‌های سیاه در لابراتوار پس از برگزاری یک جلسه مشترک با مقام‌های جمهوری اسلامی و دیگر کشورها در مقر این دفتر شروع شد.

او اضافه کرد در مرحله اول اطلاعات یکی از این جعبه‌های سیاه که مکالمات میان خلبانان هواپیما و صدای داخل کابین را ضبط کرده بازخوانی می‌شود و سپس نوبت به بازخوانی دیگر جعبه سیاه می‌رسد که داده‌ها و مشخصه‌های پرواز مثل میزان سرعت، ارتفاع و عملکرد موتورها را ثبت کرده است.

او گفت عملیات بازخوانی جعبه‌های سیاه دست‌کم تا روز پنج‌شنبه به طول خواهد کشید.

در روند بازخوانی اطلاعات این جعبه‌های سیاه، کارشناسانی از شرکت سافران به عنوان کشور سازنده موتور هواپیما، بوئینگ به عنوان سازنده هواپیما و شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال به عنوان مالک هواپیما در روند بازخوانی اطلاعات این جعبه‌های سیاه مشارکت خواهند داشت.

نمایندگانی از کانادا، سوئد و بریتانیا نیز که شهروندانشان در این هواپیما جان خود را از دست دادند، در این روند حضور دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، روز دوشنبه از تصمیم ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم شده اوکراین به فرانسه استقبال کرد و گفت مسئولان این فاجعه باید پاسخگو باشند.

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در گفت‌وگو با یک روزنامه کانادایی تهدید کرده بود در صورتی که حکومت ایران به وعده‌اش برای ارسال جعبه‌های سیاه عمل نکند، از این حکومت به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

روز دوشنبه همزمان با اظهارات رییس جمهور اوکراین، سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام ‌کرد گروه اعزامی این سازمان به همراه جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم شده، «وارد لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه» شدند.

در گزارش این سازمان آمده که پس از ورود جعبه‌های سیاه به پاریس در روز جمعه، پلیس فرانسه مسئولیت محافظت از جعبه‌ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و سپس از آنجا به لابراتوار را برعهده گرفت.

پیشتر ایران اعلام کرده بود که یک قاضی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نیز بر روند این بازخوانی نظارت دارد.

هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر روز ۱۸ دی ماه با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها ارسال جعبه‌ سیاه‌های این هواپیما را به تاخیر انداخته بودند.

دو روز پیش، محسن بهاروند معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراین روز جمعه ۲۷ تیرماه برای بازخوانی به فرانسه منتقل شده است.

پیشتر دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (BEA)  ششم تیرماه اعلام کرده بود ایران خواستار کمک فنی این دفتر برای بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای منهدم‌شده اوکراینی شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More