شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اینترنت رایگان و پهنای باند برای هیات‌ها؛ شبکه شاد همچنان ناکارآمد

 

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی در حالی بر تامین زیرساخت‌های اینترنتی برای برگزاری عزاداری‌های محرم تاکید کرده، که به گفته مقام‌های دولتی، بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان ایران برای آموزش مجازی به اینترنت دسترسی ندارند و عملا از تحصیل محروم می‌شوند. 

روحانی، روز شنبه اول شهریور، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در زمینه تامین زیرساخت‌های اینترنتی برای هیات‌های عزاداری گفت: «به وزیر ارتباطات برای ایام ماه محرم روی مساله پهنای باند تاکید می‌کنم، روی مساله امکان ارتباطی که باید در سراسر کشور به بهترین وجه در اختیار مردم باشد.»

او ادامه داد: «همه تکایا، حسینیه‌ها در اعلامیه‌های خود بیان می‌کنند که فلان مداح را از طریق فلان کانال سایبری مشاهد کنید. باید پایه‌ها و امکانات و شبکه این فضای سایبری برای پوشش این برنامه‌ها کاملا مستحکم باشد.»

پیش از این اظهارات روحانی، وزارت ارتباطات روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد، اعلام کرد به ۱۸۹۲ هیات عزاداری در سراسر کشور به مدت یک ماه «اینترنت رایگان» اختصاص داده است.

این وزارت دلیل این اقدام خود را «شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از ایجاد تجمع‌ هیات‌های مذهبی» اعلام کرد.

ارایه اینترنت رایگان به هیات‌های مذهبی و تاکید روحانی برای افزایش پهنای در این زمینه، در حالی است که دانش‌آموزان ایرانی برای استفاده از آموزش اینترنتی دچار مشکلات جدی‌اند و دولت برای دانش‌آموزان اینترنت را رایگان نکرده است.

بر اساس نتیجه یک نظرسنجی درباره پیام‌رسان «شاد»، نرم‌افزار آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای دوران شیوع ویروس کرونا، ۷۳ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند به دلیل مشکلات دسترسی به اینترنت، از این نرم‌افزار استفاده نمی‌کنند.

این نظرسنجی را محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود انجام داده است.

پیشتر خود مقام‌های وزارت آموزش و پرورش نیز به دسترسی نداشتن بخشی از دانش‌آموزان ایران به ویژه در مناطق محروم به اینترنت اعتراف کرده بودند.

حسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، روز دهم فروردین گفته بود بر اساس برآوردهای دولت، ۳۰ درصد دانش‌آموزان به اینترنت، تلفن همراه، تبلت و وسیله‌ای که ارتباط را برقرار کنند، دسترسی ندارند.

از آن زمان تاکنون، با وجود گزارش‌های مختلف از دسترسی نداشتن دانش‌آموزان و حتی مدارس به اینترنت و ابزارهای هوشمند ارتباطی، دولت جمهوری اسلامی تلاش چندانی برای حل این مشکلات نکرده است.

حاجی میرزایی، روز ۲۸ مرداد، گفت که هنوز به دلیل همین مشکلات، «سه‌ونیم میلیون نفر از دانش‌آموزان عضو شبکه شاد نیستند».

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد برای خانواده‌های این دانش‌آموزان «امکان تهیه ابزار هوشمند» میسر نیست، یا «در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت» وجود ندارد.

در حالی که دو هفته دیگر فعالیت مدارس ایران آغاز خواهد شد، قرار است در برخی شهرها که وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، با تعطیلی مدارس، آموزش به صورت مجازی صورت گیرد.

با این حال مشکلات شبکه شاد و دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان همچنان وجود دارد و از هم‌اکنون، مقام‌های برخی از استان‌های ایران، نظیر لرستان، درباره مشکلات استفاده از شبکه شاد در صورت تداوم وضعیت قرمز برای برخی از شهرها هشدار داده‌اند.

نصرالله بازگیران، معاون متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان گفته است: «دو هزار روستای لرستان امکان دسترسی به اینترنت ندارند.»

او با یادآوری وضعیت سال گذشته دانش‌آموزان افزود: «با شیوع کرونا در اواخر سال گذشته، آموزش به دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی آغاز شد، اما مشکلاتی از جمله نبود اینترنت و یا کندی سرعت، نداشتن گوشی هوشمند و نبود زیرساخت‌ها مشکلاتی را در این حوزه خصوصا برای دانش‌آموزان روستایی ایجاد کرد.»

در این شرایط، روز به روز به تعداد دانش‌آموزانی که به علت فقدان امکانات، از تحصیل بازمی‌مانند، افزوده می‌شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، بر اساس تازه‌ترین بررسی‌ها، حدود ۱۴۰ هزار کودک ایرانی فقط در دوره ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More