شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران ۹ نفر از خدمه نفتکش توقیف‌ شده ریاح را آزاد کرد

مقام‌های هندی روز جمعه تائید کردند که ایران ۹ تن از ۱۲ خدمه نفتکش توقیف شده ریاح را آزاد کرده اند اما همچنان ۲۱ تبعه هند شامل سه تن از خدمه  ریاح و ۱۸ خدمه نفتکش استنا ایمپرو در بازداشت سپاه پاسداران باقی مانده‌اند. همزمان ایران اجازه داد که نمایندگان سفارت هند با «خدمه هندی» نفتکش توقیف شده استنا ایمپرو در بندرعباس ملاقات کنند.

سخنگوی وزارت خارجه هند بعد از توقیف نفتکش استنا ایمپرو، از تماس با تهران برای آزادی خدمه هندی این نفتکش و نفتکش ریاح خبر داده و گفته بود: «با دولت ایران در تماسیم تا زمینه آزادی هر چه سریع‌تر ۱۸ خدمه هندی این نفتکش و بازگشت آن‌ها به هند فراهم شود.»

هر ۱۲ خدمه نفتکش ریاح که ۲۲ تیرماه از سوی ایران توقیف شد، اتباع هند بودند و از میان ۲۳ خدمه نفتکش توقیف شده استنا ایمپرو گکه ۲۸ تیر ماه توقیف شد نیز ۱۸ تن اتباع هند، و پنج تن هم اتباع روسیه، فیلیپین و لتونی بودند.

دولت هند  در چند روز اخیر اقدامات دیپلماتیک مختلفی را برای آزادی ۱۲ خدمه هندی نفتکش ریاح و ۱۸ خدمه هندی نفتکش استنا ایمپرو، دو نفتکش توقیف شده از سوی سپاه پاسداران به کار گرفته‌است.

ابتدا ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند با علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو دیدار کرد و به صراحت خواستار آزادی فوری خدمه هندی نفتکش‌های توقیف شده از سوی ایران شد.

همزمان مورالیداران، مشاور وزیر خارجه هند، نیز اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران «مذاکرات مثبتی» با مقام‌های وزارت امور خارجه ایران داشته است و «اقدامات لازم برای آزادی سریع خدمه هندی نفتکش استنا ایمپرو در حال انجام است.»

پس از تاکید هند بر لزوم آزادی اتباع این کشور، روز پنج‌شنبه رسانه‌های هند و ایران از آزادی ۹ تن از خدمه هندی نفتکش توقیف شده ریاح خبر دادند.این نفتکش در هنگام توقیف ۱۲ خدمه داشت که همگی آن‌ها اتباع هند بودند. به این ترتیب هنوز ۳ تن از خدمه هندی نفتکش ریاح همچون خود نفتکش در اختیار سپاه پاسداران قرار دارند.

علاوه بر این روز پنج‌شنبه رسانه‌های هند از فراهم شدن دسترسی کنسولی به خدمه هندی نفتکش استنا ایمپرو خبر دادند.

رسانه‌های ایران نیز خبر دادند که «ظهر پنج‌شنبه ۳ مرداد ماه «با تسهیلات ارائه شده و در چارچوب دسترسی کنسولی اتباع خارجی، نماینده ی سفارت و مسئولین سرکنسولگری هند در بندرعباس با خدمه هندی نفتکش توقیف شده انگلیسی دیدار کردند.»

پیشتر روسیه و فلیپین نیز خواهان دسترسی کنسولی به خدمه روسی و فلیپینی نفتکش استنا ایمپرو شده بودند اما این دسترسی با وجود ملاقات سفیر روسیه با مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تا روز پنج‌شنبه فراهم نشد اما رسانه‌های ایران به نقل از مقام‌های وزارت خارجه ایران اعلام کردند که «ملاقات کنسولی با سایر خدمه این نفتکش از سوی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دیگر کشورهایی که اتباع‌شان در این نفتکش هستند نیز هماهنگ شده و به‌زودی انجام خواهد شد.»

روابط با هند در شرایط فعلی برای مقام‌های جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هند تا پیش از لغو معافیت از تحریم‌های نفتی، یکی از خریداران اصلی نفت ایران بوده است و حتی در دوره شش ماهه معافیت از تحرریم‌های نفتی به طور متوسط روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد. در جریان سفر چندی ماه پیش نارندرا مودی، رئیس جمهور هند، به تهران نیز قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعددی در خصوص گسترش روابط دو جانبه به امضاء رسید.

علاوه براین، جمهوری اسلامی اداره بندر تجاری چابهار را طی قرار دادی به هند واگذار کرده است و به گفته محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مجموع منابعی که هند به توسعه بندر چابهار اختصاص داده ۲۳۵ میلیون دلار است.

در جریان توقیف نفتکش‌ها، خدمه هندی علاوه بر حضور در نفتکش‌های توقیف شده از سوی سپاه پاسداران، در نفتکش گریس۱ متعلق به ایران که در جبل الطارق از سوی نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد نیز حضور دارند.

سخنگوی وزارت خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور توانسته اند با ۲۴ خدمه کشتی گریس ۱ دیدار و گفت وگو کنند.

وزارت خارجه هند اعلام کرد که تیم سه نفره این کشور در دیدار با خدمه هندی گریس۱ به آن‌ها اطمینان دادند که دهلی نو اقدامات لازم را برای آزادی سریع‌شان انجام خواهد داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More