شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران ۷ نفر از خدمه نفتکش بریتانیایی توقیف‌شده را آزاد می‌کند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت تهران هفت نفر از خدمه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» که به دست نیروهای سپاه پاسداران در خلیج فارس توقیف شده است را آزاد می‌کند. این در حالی است که مالک کشتی می‌گوید هنوز تایید رسمی آزادی این افراد را دریافت نکرده است.

موسوی، روز چهارشنبه ۱۳ شهریور، به رسانه‌های ایران گفت: «ما با خدمه و ناخدای کشتی مشکلی نداریم، کشتی به دلیل تخلفی که انجام داده توقیف شده است و طبیعی است زمانی که کشتی متوقف می‌شود خدمه آن نیز توقیف شوند.»

ٰاو در ادامه افزود:« ایران در ادامه سیاست‌های انسان‌دوستانه خود از ناخدای کشتی خواست که خدمه کشتی را اگر امکان دارد، پیاده کنند تا بتوانند به کشورشان بازگردند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایرانگفت ناخدای این نفتکش بریتانیایی تصمیم گرفته هفت نفر از خدمه کشتی که شامل اتباع هندی می‌شوند را با تشخیص خودش انتخاب کند و آن‌ها به زودی می‌توانند ایران را ترک کنند.

پس از اعلام این خبر، مالک استنا ایمپرو گفت که هنوز تایید رسمی تاریخ آزادی این افراد از سوی مقام‌های ایرانی اعلام نشده است.

اریک هانل، رییس شرکت استنا بالک، مالک اسنتا ایمپرو، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما خیلی خوشحالیم که برای هفت نفر از خدمه، این شرایط سخت به زودی تمام می‌شود و می‌توانند به خانواده‌های خود بازگردند، اما محتاطانه منتظر تایید رسمی تاریخ آزادی آن‌هاییم.»

او اضافه کرد: «ما این ارتباطات را گام مثبتی در جهت آزادی همه خدمه باقی‌مانده می‌دانیم، موضوعی که همواره اصلی‌ترین دغدغه و هدفمان بوده است.»

در بیانیه شرکت استنا بالک آمده است ۱۶ خدمه استنا ایمپرو همچنان در کشتی می‌مانند تا آن را هدایت کنند.

این در حالی است که موسوی اعلام کرد مراحل قضایی و حقوقی بررسی «تخلفات» کشتی استنا ایمپرو در حال انجام است.

کمتر از دو ماه پیش، در روز ۲۸ تیر، سپاه پاسداران استنا ایمپرو را به‌علت آنچه «نقض قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» خوانده شد، در تنگه هرمز توقیف کرد.

از میان ۲۳ خدمه نفتکش توقیف‌شده این نفتکش ۱۸ نفر اتباع هند و پنج نفر هم اتباع روسیه، فیلیپین و لتونی‌اند.

پیشتر ایران ۹ نفر از ۱۲ خدمه یک نفتکش توقیف‌شده دیگر به نام ریاح را آزاد کرده بود.  

تهران همچنین اجازه داده بود که نمایندگان سفارت هند با خدمه هندی استنا ایمپرو در بندرعباس ملاقات کنند.

توقیف این نفتکش بریتانیایی، پس از توقیف یک کشتی حامل نفت ایران از سوی جبل‌الطارق صورت گرفت.

در حالی که با آزادی این نفتکش ایرانی که آدریان دریا ۱ نام دارد و پیش‌تر با نام گریس۱ شناخته‌ می‌شد، امیدهایی برای آزادی استنا ایمپرو ایجاد شده بود، این نفتکش همچنان در ایران در توقیف است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More