شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران یک کشتی اماراتی را توقیف کرده است

 

 

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد کاردار امارات متحده عربی در تهران را به دلیل «تیراندازی گارد ساحلی به لنج‌های ایرانی» در خلیج فارس که کشته شدن دو صیاد را در پی داشته،‌ احضار کرده است. این وزارتخانه همچنین از توقیف یک نفتکش اماراتی خبر داد.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی این وزارتخانه روز پنج‌شنبه ۳۰ مردادماه اعلام کرد در پی تیراندازی شناورهای گارد ساحلی امارات به چند لنج صیادی ایرانی و توقیف یکی از آن‌ها در روز ۲۷ مردادماه در خلیج فارس کاردار امارات را احضار کرده است.

وزارت امور خارجه ایران این اقدام را «خارج از رویه جاری بین گاردهای ساحلی دو کشور» خواند و محکوم کرد.

این وزارتخانه که خواستار آزاد شدن بازداشت‌شدگان،‌ رفع توقیف از لنج صیادی و تحویل اجساد و پرداخت خسارت شده بود، اعلام کرد با هماهنگی گارد مرزی دو کشور لنج و سرنشینان آن آزاد شدند و مراحل قانونی تحویل اجساد کشته‌شدگان در حال انجام است.

این وزارتخانه همچنین از توقیف یک فروند کشتی اماراتی به خاطر «تردد غیرقانونی در آب‌های ایران» و بازداشت خدمه آن در روز ۲۷ مرداد، خبر داد و افزود مراحل قانونی رسیدگی به وضعیت این کشتی ادامه دارد.

پیش از این، اختلاف‌ میان تهران و ابوظبی در پی توافق صلح میان امارات و اسرائیل و اظهارات حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ درباره آن بالا گرفته و منجر به احضار کاردار ایران در امارات شده بود.

رییس‌جمهور ایران توافق امارات و اسرائیل را «خطای بزرگ و اقدامی خائنانه» خوانده و آن را مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانسته بود.

او همچنین هشدار داده بود که اگر «بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند برخورد دیگری با آنان انجام خواهد شد».

محمد باقری،‌ رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیز گفته بود «محاسبات» نیروهای مسلح نسبت به امارات تغییر خواهد کرد. او افزوده بود اگر اتفاقی در منطقه خلیج فارس بیفتد و امنیت ایران دچار خدشه شود، ایران آن را «از چشم امارات متحده عربی» می‌بیند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، روز ۲۷ مرداد در صفحه توییتر خود اعلام کرد توافق عادی‌سازی روابط کشورش با اسرائیل یک «تصمیم مستقل حاکمیتی» است و به ایران ربطی ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More