شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
عباس متولیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران:

ایران یک درصد جمعیت و ۳/۳ درصد جان‌باختگان کرونای دنیا را دارد

 

عباس متولیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت که تعداد جان‌باختگان کرونا بیشتر از میانگین جهانی است و ایران با داشتن یک درصد جمعیت دنیا، ۳/۳  درصد جان‌باختگان کرونای دنیا را دارد.

متولیان در مصاحبه با یکی از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، میزان مبتلایان و همچنین جان‌باختگان کرونا در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی عنوان کرد و گفت: «جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، اما ایران ۱/۵ درصد مبتلایان به کرونای دنیا و با ۵۱ هزار و ۵۰۰ نفر جان‌باخته بر اساس آمارهای رسمی  ۳/۳ درصد تعداد جان‌باختگان کرونا در دنیا را به خودش اختصاص داده است.»

متولیان گفت که این محاسبه براساس آمارهای رسمی است که به مبتلایان قطعی کرونا با تست مثبت محدود است و تعداد مبتلایان و جان‌باختگان واقعی بیشتر است.

همزمان ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت که در پایان سومین هفته محدودیت‌های کرونایی در بخش‌هایی از ایران، «وضعیت کاهش آمار‌های کرونا در کشور شکننده است و به شدت نگران مراسم شب یلدا و دورهمی‌ها به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور هستیم».

 حریرچی تاکید کرد که «اگر دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی کرونا رعایت نشده و همکاری مردم کم شود، ممکن است بار دیگر کرونا در سطح کشور اوج بگیرد.»

همزمان محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت که محدودیت‌های کرونایی در شهر‌های قرمز و نارنجی از جمله تهران ادامه خواهد داشت.

فرهادی گفت که وضع کرونایی تهران همچنان نارنجی است و همان محدودیت‌های سه هفته پیش در هفته چهارم هم اعمال خواهد شد.

او با تاکید براینکه «با افزایش تست‌ها در سطح کشور، مبتلایان سیر صعودی دارند، اما بستری‌ها کاهش داشته است»، افزود: «میزان رعایت مردم در برخی مناطق به ۹۰ درصد رسید، اما در تهران این میزان کمتر از میانگین کشوری است.»

فرهادی همچنین میزان اجرای محدودیت‌ها در دو هفته اول و دوم را «خوب» توصیف کرد و گفت که دو دو هفته نخست، اجرای این محدودیت‌ها به  بیش از ۶۰ درصد، اما در هفته سوم به ۴۰ درصد رسید.

 معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  همچنین از پلمب یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی، صنعتی و کارگاهی در جریان بازرسی‌های مرتبط با کرونا خبر داد. او گفت که در بررسی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد‌های صنفی، صنعتی و کارگاهی مجاز، تقریبا ۱۶۷ هزار واحد بازرسی شد که ۱۵۰۰ واحد پلمپ شدند و ۱۵ هزار واحد هم اخطار گرفتند و در برخی مواقع هم برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More