شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران گزارش‌ها درباره توقیف مجدد نفتکش «گریس‌ یک» را رد کرد

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، خبر توقیف مجدد نفتکش ایرانی «گریس یک» را نادرست دانست و گفت: « این کشتی بعد از رفع توقیف، در حال طی کردن مسیر خود به سمت بنادر مدیترانه است.»

او تاکید کرده که «موضوع‌های مربوط به توقیف مجدد این نفتکش صحت ندارد و اخبار رسمی در خصوص وضعیت این نفتکش ایرانی به زودی منتشر خواهد شد». 

پیشتر، آمریکا حکم توقیف مجدد نفتکش گریس۱ را که در آب‌های جبل‌الطارق متوقف است، صادر کرده بود.

«ریچارد ویلکینسون» وکیل کاپیتان «گریس ۱» روز جمعه  ۲۵ مرداد اعلام کرد که موکلش خواستار انصراف از مسئولیت هدایت کشتی شده است. بنا بر گزارش‌ها، کشتی نیاز به تعمیراتی دارد که ممکن است مانع از حرکت فوری آن از جبل‌الطارق شود.

در  همین حال خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با اشاره به این که «نفتکش ایرانی روز گذشته حرکت کمی را به ثبت رساند اما هم‌چنان در قلمروی سرزمینی جبل‌ طارق است»، هشدار داد که «هر گونه تعلل در حرکت این نفتکش می‌تواند فرصتی تازه» برای آمریکایی‌ها فراهم کند.

دادگاه منطقه کلمبیا حکم توقیف نفتکش گریس ۱ را به استناد قوانین مربوط به کلاهبرداری بانکی، پولشویی و تامین مالی از تروریسم صادر کرده است.

اسنادی که به دادگاه ارائه شده است نشان می‌دهد آمریکا، سپاه پاسداران را که در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا قرار دارد متهم کرده که برای فرستادن نفت به سوریه، از نظام مالی آمریکا به صورت غیرقانونی استفاده کرده است. بر اساس مدارک دادگاه، این کشتی سفرهای مشکوکی داشته و شبکه‌ای از شرکت‌های صوری کمک کرده‌اند که میلیون‌ها دلار  را پولشویی کند.

حکم توقیف نفتکش گریس۱ که بعد از رفع توقیف به «آدریان دریا» تغییر نام داد درحالی از سوی ایالات متحده صادر شده است که به گفته منابع  رسانه‌ای در جبل‌الطارق اعلام کرده‌اند نفتکش گریس۱ که حامل دو میلیون بشکه نفت ایران است در عمل تا قبل از یک‌شنبه امکان ترک جبل‌الطارق را ندارد. 

پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در روز جمعه ۲۵ مرداد اعلام کرد که کارکنان نفتکش گریس‌۱ و سایر کشتی‌هایی که با حمل نفت ایران به سپاه‌ پاسداران کمک کنند، مشمول ممنوعیت ویزا خواهند شد و ایالات متحده، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تمام‌‌‌ و‌ کمال ادامه خواهد داد.

 مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره توضیح این بیانیه گفت که نفتکش گریس‌۱ ماه گذشته هنگامی توقیف شد که درحال انتقال نفت به سوریه و کمک به سپاه پاسداران بود که از نظر آمریکا سازمانی تروریستی است.

بر اساس  بیانیه روز جمعه وزارت خارجه آمریکا، خدمه کشتی‌هایی که با حمل نفت ایران، به سپاه پاسداران کمک می‌کنند، ممکن است به دلیل قوانین آمریکا در زمینه تروریسم، واجد شرایط دریافت ویزای ایالات متحده آمریکا و ورود به این کشور نباشند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قصد این کشور برای لغو ویزای کارمندان این نفتکش‌ها خبر داد.

نفتکش ایرانی گریس۱ که اکنون به «آدریان دریا» تغییر نام داده است پیشتر در  ۱۳ تیر ماه، به عنوان «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» از سوی  نیروی دریای بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. بعد از توقیف این نفتکش مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا اعلام کردند که چون این نفتکش حامل نفت سنگین بوده امکان عبور آن از کانال سوئز وجود نداشت و به همین خاطر با دور زدن قاره آفریقا قصد داشته از تنگه جبل‌الطارق وارد دریای مدیترانه شود. پس از آن اعلام شد که در بررسی این نفتکش مشخص شده که حامل حدود دو میلیون بشکه نفت سبک ایران است.

فابیان پیکاردو، وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق، روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش ایرانی گریس۱ پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی و ارائه تضمین از سوی آن‌ها مبنی‌ بر اینکه شناور مذکور به مقصد کشورهای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا حرکت نخواهد کرد، رفع توقیف شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان توقیف این نفتکش هرگز مقصد آن را اعلام نکردند و در تصویر نامه‌ای که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ساعاتی پس از رفع توقیف از این نفتکش نیز منتشر کرد اشاره‌ای به مقصد بعد آن نشده و تنها تاکید شده است که «مقصد سوپرتانکر گریس۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود.»

جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، نیز روز جمعه از تغییر نام نفتکش گریس۱ به «آدریان دریا» خبر داد و مقصد بعدی این کشتی را «مدیترانه» اعلام کرد.

حکم توقیف این نفتکش از سوی آمریکا درحالی صادر شد که با وجود اخبار متفاوت درباره حرکت این نفتکش در روز جمعه، منابع رسانه‌ای در جبل‌اطارق اعلام کردند که این نفتکش در عمل تا روز یک‌شنبه امکان ترک جبل‌الطارق را ندارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More