شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران و آژانس درباره دوربین‌های نظارتی و ادامه مذاکرات فنی توافق کردند

مقام‌های جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران و همچنین ادامه مذاکرات طرفین درباره مسائل فنی پرونده هسته‌ای ایران توافق کردند.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه ۲۱ شهریور پس از دیدار و گفت‌وگو با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران به خبرنگاران گفت: «مقرر شد کارشناسان‌آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند.»

او ادامه داد بازرسان آژانس کارت‌های حافظه را «همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.»

اسلامی گفت در اجلاس آینده آژانس شرکت می‌کند و در حاشیه آن، مذاکرات ایران و آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد. همچنین گروسی یک بار دیگر «در آینده نزدیک» به ایران سفر می‌کند.

اسلامی درباره موضوعات مورد بحث در مذاکراتش با گروسی نیز تاکید کرد: «روح‌حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها بود، مسائل میان دو طرف فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی ندارد.»

همچنین گروسی که شامگاه شنبه در راس هیاتی وارد تهران شد، به خبرنگاران گفت مذاکرات درباره مسائل فنی فعالیت‌های هسته‌ای ایران «در کمتر از دو هفته آینده» در نشست عمومی آژانس در وین ادامه خواهد داشت و پس از این گفت‌وگوها، برای مذاکرات بیشتر با مقام‌های جمهوری اسلامی دوباره به تهران باز خواهد بازگشت.

قرار است نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۱ سپتامبر برگزار شود.

روزنامه «جوان» نزدیک به سپاه پاسداران روز یکشنبه نوشت «چراغ سبز» ایران برای انجام سفر گروسی به تهران می‌تواند نشانه‌ای باشد که شورای حکام در نشست آتی خود قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی به تصویب نمی‌رساند.

پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته به کشورهای عضو خود اطلاع داد که هیچ پیشرفتی در دو موضوع اصلی در پرونده ایران صورت نگرفته، احتمال تصویب یک قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام افزایش یافت.

توضیح آثار اورانیوم موجود در چند سایت قدیمی و اعلام نشده و همچنین دسترسی فوری به برخی تجهیزات نظارتی به طوری که آژانس بتواند نظارت بر بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را بر اساس برجام ادامه دهد، این دو موضوع اعلام شده است.

همچنین به تازگی و دو ماه و نیم پس از حمله به یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش از نابودی یک دوربین و گم شدن برخی قطعات نظارتی آن در این حادثه خبر داد.

بر اساس این گزارش، آژانس هشدار داده که عدم بازیابی این تجهیزات می‌تواند توانایی بازرسان آژانس را در زمینه نظارت بر این مرکز هسته‌ای ایران کاهش دهد.

بر اساس قانونی که چند ماه پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برخی تاسیسات هسته‌ای ایران محدود شده است.

مذاکرات جداگانه و غیرمستقیم میان آمریکا و ایران درباره بازگشت به برجام از ماه ژوئن متوقف شده است. این در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش از دولت ابراهیم رئیسی خواسته‌اند تا این مذاکرات را از سر بگیرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تازگی هشدار داده که این کشور ممکن است به زودی مذاکرات وین را ترک کند. همچنین یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفته است جهان باید «به هر قیمتی» جلوی هسته‌ای شدن ایران را بگیرد، در غیر این صورت اسرائیل این حق را قائل است تا خودش وارد عمل شود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More