شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران سفیر فرانسه را احضار کرد

 

وزارت خارجه ایران در اعتراض به توییت اخیر سفیر فرانسه در واشنگتن مبنی بر الزام ایران به اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه غنی‌سازی‌اش بعد از پایان مهلت داده‌شده در توافق هسته‌ای ، سفیر این کشور را در تهران احضار کرده است.

فیلیپ تیهبو، که اخیرا به این سمت منصوب شده است، روز یکشنبه ۲۵ فروردین از سوی سید حسین سادات میدانی، رییس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام، به وزارت امور خارجه احضار شد.

سادات میدانی گفت محتوای توییت‌های منتسب به ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا، «به‌هیچ‌عنوان قابل پذیرش» نبوده و از دولت فرانسه خواستار اعلام موضع شد.

 

آرو در توییتی نوشت: «چنانچه در سال ۲۰۰۲ هم گفتیم در چارچوب پیمان منع اشاعه هسته‌ا‌ی، غنی‌سازی اورانیم که فاقد کاربری غیرنظامی مستند باشد غیرقانونی است و در صورت لزوم در سال ۲۰۲۵ نیز می‌توانیم مجددا علیه ایران تحریم اعمال کنیم.»

اشاره این دیپلمات فرانسوی به دوره ده‌ساله‌ای است که در برجام برای توقف غنی‌سازی ایران ذکر شده است.

آرو در توییت خود اضافه کرد همانگونه قبلا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران اعمال شد «مجددا نیز می‌توان آنها را اعمال کرد».

سادات میدانی اکید کرد چنانچه اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر «در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام» خواهد بود

او هشدار داد عدم روشنگری در این باره، جمهوری اسلامی را ملزم به پیگیری «براساس سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام» خواهد کرد و تهران «حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی» را محفوظ می‌داند.

این دیپلمات ایرانی توضیح بیشتری درباره اقدام مقتضی نداده است.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه ایران، تیه‌بو از توییت‌های منتسب به آرو ابزار بی‌اطلاعی کرده است.

پیش‌تر نیز عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در توییتی نوشت در صورتی که توییت‌های آرو موضع رسمی دولت فرانسه باشد «با نقض فاحش هدف و موضوع برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مواجه هستیم.»

قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ بعد از امضای برجام بین ایران و شش قدرت جهانی در تایید این توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

برخی مقام‌های غربی قبلا نیز نسبت به اینکه برجام بعد از سال ۲۰۲۵اهرگونه نظارت بر برنامه‌ای هسته‌ای ایران را پایان می‌دهد ابراز نگرانی کرده‌اند. بر پایه همین نگرانی‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شد.

برنامه هسته‌ای ایران از اوایل دهه ۲۰۰۰ یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز بوده است. غربی‌ها ایران را متهم به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای کرده‌اند و جمهوری اسلامی همواره این موضوع را رد کرده است.

در چارچوب برجام، برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌ماند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More