شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران رکورد دار رشد حرکت‌های اعتراضی در سال ۲۰۱۸

 

بر اساس گزارش موسسه غیردولتی «‌اَکلِد» در سال ۲۰۱۸، ایران در بین کشورهای جهان بیشترین میزان رشد اعتراض‌ها را داشته است.

اکلد (ACLED) که در زمینه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ناآرامی‌ها و موقعیت مکانی نزاع‌های مسلحانه تحقیق می‌کند، رشد اعتراض‌ها در ایران نسبت به سال پیش را نزدیک به ۲۸۴٪، یعنی تقریبا  چهار برابر، اعلام کرده است.

برآوردهای این موسسه همچنین نشان می‌دهد که در ایران ۲۲۵۱ اعتراض در سال ۲۰۱۸ انجام شده است و به این ترتیب، این کشور از نظر تعداد اعتراض‌ها، پس از هند و پاکستان، در رده سوم جهان قرار گرفته است.



موسسه اکلد همچنین بر نقش فعال گروه‌های کارگری در اعتراض‌های ایران طی سال گذشته میلادی تاکید کرده است.  

مجموعه‌ داده‌های گزارش سال ۲۰۱۸ اَکلد نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته، چشم‌انداز خشونت‌ها و ناآرامی‌های سیاسی تغییری سریع و ناگهانی داشته است. تعداد و نوع خشونت‌ها و اعتراض‌های سازمان‌یافته، میزان تلفات گزارش‌شده، فراوانی کنش‌گرهای مسلح و گستره‌ جغرافیایی خشونت‌ها ـ همگی تغییر زمانی و مکانی محسوسی دارند.

بر اساس این گزارش، در حالی‌که تعداد خشونت‌ها و ناآرامی‌های سیاسی سازمان‌یافته در سراسر جهان کاهش داشته (بخش زیادی از آن به‌دلیل شیب تند روند کاهش خشونت‌ها در سوریه و درگیری‌ها در سایر مناطق خاورمیانه است)، تعداد اغتشاش‌ها و اعتراض‌ها در سراسر مناطق، به‌خصوص در جنوب و جنوب شرق آسیا، افزایشی ۳۳ درصدی داشته است. این گزارش همچنین حاکی است که تجمع‌های اعتراضی از لحاظ مکانی نیز گسترش داشته، و تعداد مکان‌هایی که شاهد تظاهرات بوده‌اند ۲۴٪ رشد کرده است. این گسترش در خاورمیانه چشمگیرتر بوده و میزان تظاهرات‌های اعتراضی دو برابر شده است.

طبق آمار ارائه‌شده در گزارش اکلد، در‌حالی‌که هند همچنان رکورد‌دار بیشترین تعداد تظاهرات‌هاست‌ـ حدود سه برابر بیشتر از پاکستان، که در جایگاه دوم ایستاده ـ چشمگیرترین رشد ناآرامی‌ها در سال ۲۰۱۸ در ایران رخ داده، که شاهد افزایش ۲۸۴ درصدی تظاهرات‌های اعتراضی بوده است.

بر اساس این گزارش، کشورهایی که بالاترین تعداد تظاهرات‌ها را داشته‌اند (هند، پاکستان، ایران، فلسطین و آفریقای جنوبی) کاملا متمایز و متفاوت هستند، که در‌واقع اشاره دارد به شیوه‌های متفاوتی که ناآرامی و اغتشاش در کشورهای مختلف بروز می‌کند. تراکم و تمرکز اعتراض‌ها در جنوب آسیا و در خاورمیانه حاکی از نقش پررنگی است که تظاهرات‌های اعتراضی سال ۲۰۱۸ در چشم‌انداز سیاسی این مناطق بازی کرده است.

بر‌اساس گزارش اکلد، گروه‌های معترض در کشورهای مختلف با توجه به مولفه‌های زمانی و مکانی از اقشار مختلف بوده‌اند، از شهروندان عادی گرفته تا گروه‌های متمرکزی که نماینده احزاب‌ سیاسی و منافع گروهی‌اند.

گروه‌های کارگری، دانشجوها، احزاب سیاسی، کشاورزها و معلم‌ها شرکت‌کننده‌های اصلی در اکثر تظاهرات‌های مناطق مورد مطالعه اکلد بوده‌اند.

در هند، بیشتر معترضان گروه‌های کارگری، دانشجوها و حامیان حزب کنگره ملی هند بوده‌اند و در ایران و پاکستان گروه‌های کارگری در تظاهرات‌های اعتراضی سال ۲۰۱۸ نقشی فعال و پر‌رنگ ایفا کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More