شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران در پی ساخت دیوار در مرز پاکستان است

 

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور  ایران درباره احتمال ساخت دیوار در مرز این کشور با پاکستان گفت‌:«ما طرحی در این زمینه  با همه ملاحظات زیست محیطی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی تهیه کرده‌ایم که شورای عالی امنیت ملی نیز آن را تصویب کرده است.»

این مقام امنیتی ایران روز یکشنبه ۲۶ اسفند در یک نشست خبری در تهران درباره چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ و همچنین سال آینده خورشیدی توضیحاتی ارائه کرد.

در حالی که طی سال‌های اخیر درگیری‌های مرگبار میان نیروهای ایران و گروه‌های مسلح در مرزهای جنوب شرقی و همچنین غرب کشور روی داده، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت که همه ۷۸ میلیارد تومان اعتباری که در سال جاری خورشیدی برای مرزهای ایران در نظر گرفته شده بود، مصرف شد.

او با تأکید بر این که «عمده مرزهای آسیب پذیر ایران مرز مشترک با پاکستان و سپس کردستان است»، از افزایش بودجه در این زمینه خبر داد و گفت که در سال آینده خورشیدی «۱۷۵ میلیارد تومان» برای تامین امنیت در مرزهای ایران در نظر گرفته شده است.

ایران همواره از دولت پاکستان در زمینه درگیری با نیروهای شبه نظامی در مرزها انتقاد کرده است.

معاون وزیر کشور ایران نیز با بیان این که در مواردی «میان دو واحد مرزی پاکستان 35 کیلومتر فاصله وجود دارد»، اضافه کرد: «هنوز عزم جدی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی در خاک پاکستان شکل نگرفته است.»

آخرین حادثه مرگباری که در نزدیکی مرز ایران و پاکستان روی داد، حمله به یک اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در جاده خاش - زاهدان در روز ۲۴ بهمن بود که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

این حمله با واکنش شدید مقامات ایران روبه‌رو شد و محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران هشدار داد در صورتی که پاکستان به مسئولیت‌های خود عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران به مجازات «مزدوران سازمان‌یافته» توسط «سرویس‌های منطقه و فرامنطقه‌ای» خواهد پرداخت.

همچنین پیش از آن در مهرماه گذشته، ۱۲ نفر از مرزبانان و نیروهای بسیج در مرز میرجاوه از سوی گروه جیش العدل ربوده شدند.

پس از پنج ماه، دیروز رسانه‌های ایران از تماس مرزبانان ربوده شده با خانواده‌های خود خبر دادند، اما معاون امنیتی وزارت کشور در این زمینه با ابراز بی‌اطلاعی، گفت: «پاکستان قول داده است اقدام ویژه‌ برای آزادی آنها انجام دهد، البته آن گروه تروریستی که این کار را انجام داده است به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است که این کار شدنی نیست.»

ذوالفقاری گفت که ایران علاوه بر مرز مشترک با پاکستان، در مرز مشترک با ترکیه هم «اقدامات کم‌سابقه‌ای» انجام داده است.

ساخت دیوار مرزی در مرز ایران و پاکستان در حالی است که پیشتر ترکیه دیواری را در مرز با ایران ساخته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More