شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست:

ایران در حال ساخت گذرگاهی مرزی برای قاچاق سلاح است

روزنامه اسرائيلی جروزالم پست، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای نوشت که ایران در حال ساخت یک گذرگاه مرزی بین عراق و سوریه با هدف قاچاق تسلیحات است.  

به نوشته این روزنامه، این تصاویر که از سوی یک شرکت ماهواره‌‌ای اسرائیلی به نام آی‌اس‌آی طی یک هفته اخیر ثبت شده است، نشانگر عملیات ساخت تاسیساتی به طول ۲/۶ کیلومتر واقع در گذرگاه مرزی ابوکمال القائم، بین عراق و سوریه است.  

به گزارش جروزالم پست، تصاویر مخابره‌شده نگرانی‌ها را نسبت به امکان تسریع انتقال سلاح از تهران به گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان افزایش داده است.

جروزالم پست‌ نوشته است با وجود غیرفعال بودن گذرگاه مرزی ابوکمال القائم، این منطقه تحت کنترل شبه‌نظامیان شیعه حامی ایران است که به دستور سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) مشغول ساخت گذرگاه جدید هستند.

قبلا در اواخر سال ۲۰۱۸، تاسیساتی در مجاورت این گذرگاه ساخته شده بود.

در یکی از تصاویر ماهواره‌ای، بقایای تاسیساتی که در تاریخ ۱۸ ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ از سوی اسرائیل بمباران شد قابل مشاهده است.  دو هفته پس از این اتفاق، هیاتی از نهادهای اطلاعاتی ایران و جانشین فرمانده گروه حشدالشعبی از این نقطه بازدید کرده بودند.

به گفته شرکت آی‌اس‌آی، «در غیاب نظارت سوریه، هم‌پیمانان ایران در لبنان و سوریه مانند حزب‌الله از مسیری تدارکاتی تحت هدایت شبه‌نظامیان شیعه و ایران بهره‌مند خواهند شد.»

آی‌اس‌آی توضیح داده است که بنای جدید در چارچوب تلاش ایران برای بنای «پل زمینی به طول ۱۲۲ کیلومتر از تهران تا دریای مدیترانه» است.

آمریکا و اسرائیل هشدار داده‌اند که ایران و نیروهای نیابتی آنان بزرگترین تهدید برای صلح در منطقه بوده و در تلاش برای تضعیف نفوذ فزاینده ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس‌اند.

اسرائیل تاکنون چندین بار از بمباران مواضع نظامی ایران در سوریه خبر داده است. مقام‌های ایرانی می‌گویند که حضور نظامی در سوریه مستشاری و بنا بر درخواست دولت بشار اسد است.

نیروهای حشدالشعبی که در ابتدا بسیج مردمی برای مبارزه با داعش در عراق بودند در سال ۲۰۱۶ در دستگاه امنیتی عراق ادغام شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More