شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران خبر تعیین شرط نفتی برای ماندن در برجام را رد کرد

وزارت امور خارجه ایران گزارش رویترز را مبنی بر اینکه مقام‌های این کشور در دیدارهای اخیر خود با اروپایی‌ها بر امکان فروش حداقل ۱/۵ میلیون بشکه نفت در روز به عنوان شرط ماندن در برجام پافشاری کرده‌اند، تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه به نقل از چهار منبع دیپلماتیک اروپایی گزارش داد این خواسته از طرف ایرانی‌ها در ملاقات‌های اخیر بین مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و مقام‌های غربی مطرح شده است.  

به گفته یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا، طرف ایرانی به صورت روشن و مشخص سخن نگفته، اما خواسته‌اش تضمین بازگشت تولید و فروش نفت به سطح پیش از تحریم‌ها بوده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در پاسخ به پرسشی درباره این خبر رویترز گفت: «پرداختن به این گونه خبرسازی‌ها و گمانه‌زنی‌های ناقص و غیردقیق در فضای رسانه‌ای و عمومی نه تنها سازنده نیست بلکه می‌تواند به تخریب فضای مورد نیاز برای یک دیپلماسی جدی در شرایط کنونی منجر شود.»

او همچنین شرط‌ گذاری را رد کرد و افزود: «نقطه نظرات و مطالبات بحق ایران در نامه ۱۸ اردیبهشت رییس جمهوری محترم کشورمان به سران کشورهای باقی مانده در برجام به وضوح و با صراحت بیان شده است.»

به نوشته رویترز، این سیاستمدار اروپایی که در جلسه‌ای با ظریف در سفر اخیر او به نیویورک حاضر بوده، چنین خبری را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است.

این مقام سیاسی که نامی از او برده نشده، اضافه کرد که «ظریف به صورت مشخص گفت که آنها (ایران) درخواست فروش ۲ میلیون بشکه نفت در روز را دارند».

او توضیح داد که این سطح از فروش برابر سطح فروش نفت ایران پیش از خروج آمریکا از توافق برجام است. منابع دیگر از درخواست ایران برای نگه داشتن میزان صادرات در بازه ۱/۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز خبر دادند.

به نوشته رویترز، ظریف در سفر خود به نیویورک همچنین اعلام کرده که ایران در حال حاضر تنها می‌تواند بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد.

این سیاستمدار اروپایی این خواسته ایران در مذاکره با مقامات اروپایی را «غیرممکن» خواند و گفت: «ایران هم می‌داند که این درخواست غیرممکن است.»

این میزان صادرات نفت سه برابر میزان مورد انتظار آمریکا مطابق با برنامه تحریم‌ها در ماه می میلادی خواهد بود.

در این مورد هفته گذشته، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم اعلام کرده بود که اگر تهران بخواهد در برجام بماند فروش نفت ایران باید در سطح پیش از برجام باشد یا حداقل روند بازگشت به آن سطح آغاز شود. او همچنین دسترسی کامل ایران به درآمد حاصل از فروش نفت را شرط دیگر تهران اعلام کرده بود.

بر اساس بودجه سال جاری دولت ایران، یک سوم از درآمد کشور از محل فروش منابع نفت پیشبینی شده است. تحریمهای آمریکا میزان فروش نفت ایران را از سقف پیشین ۲.۸ میلیون بشکه در روز به زیر ۱ میلیون بشکه کاهش داده است.

دولت دونالد ترامپ با صدور دستوری از ۱۲ اردیبهشت معافیت نفتی هفت کشور خریدار نفت ایران را لغو کرد و پس از آن با گسترش دامنه تحریمها به حوزه‌های دیگر از جمله پتروشیمی و فولاد فشارها بر ایران را افزایش داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More