شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران: حضور ما در ونزوئلا برای «بهبود سیستم آب و برق» است

جمهوری اسلامی ایران اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر دخالت ایران در ونزوئلا را «مضحک» خواند.  

عباس موسوی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران، شامگاه یکشنبه ۲۵ فروردین‌ماه، آمریکا را به تلاش برای تبدیل آمریکای لاتین به «حیاط خلوت خود» متهم کرد.

او ادامه داد: «در حالی که به درخواست دولت ونزوئلا متخصصین ایرانی تلاش می‌کنند به بهبود سیستم آب و برق در آن کشور کمک کنند، آمریکا سی میلیارد دلار ذخایر ارزی ونزوئلا را غارت کرده و ملت آن را آماج تروریسم اقتصادی خود قرار داده است و از آنها می‌خواهد یا علیه دولت مشروع خود شورش کنند یا گرسنگی بکشند.»

پمپئو که به تازگی برای انجام یک سفر دوره‌ای به چند کشور آمریکای لاتین سفر کرده است، در گفت‌وگویی با اشاره به راه‌اندازی پرواز مستقیم بین تهران و کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، گفت شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران در آمریکای جنوبی دخالت می‌کند.

او در پاراگوئه در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای آمریکا گفت: «باید بگویم که پرواز مستقیم از تهران به کاراکاس نمونه مشخص دخالت ایران در آمریکای جنوبی است و به نفع آمریکا و مردم آن منطقه نیست. ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم است و یک خطر جهانی به شمار می‌آید.»

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، روز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه از انجام اولین پرواز تهران-کاراکاس، حامل معاون وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه او خبر داد.

او گفت که گروهی از مسئولان شرکت ماهان نیز برای گفت‌وگو با مسئولان ونزوئلایی درباره چگونگی استمرار پروازهای بین دو کشور اعزام شدند.

بلافاصله پس از انتشار خبر پرواز تهران – کاراکاس که توقف ندارد و ۱۶ ساعت طول می‌کشد، آمریکا به این خبر واکنش نشان داد و یکی از مقامات دولت واشنگتن به خبرگزاری رویترز گفت: «در حال حاضر برقراری این پرواز از هیچ دلیل تجاری روشنی برخوردار نیست.»  

همچنین مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا، در توییتر نوشت که برقراری پرواز مستقیم میان ایران و ونزوئلا نشان دیگری از تهدید ایران علیه امنیت ملی آمریکاست.

ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته روابط اقتصادی و سیاسی محکمی داشته‌اند. اوج این روابط در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز و محمود احمدی‌نژاد در دو کشور بود که بارها با هم دیدار کردند و بیش از صد توافقنامه دوجانبه در زمینه‌های بانکداری، ساختمان‌سازی، فرآوری مواد غذایی، حمل‌و‌نقل و صنعت نفت به امضا رساندند.

همچنین به واسطه ایران، حزب‌الله لبنان که از طرف آمریکا و بریتانیا گروهی تروریستی نامیده شده نیز روابطی با ونزوئلا پیدا کرده است.

مقامات آمریکایی از همان سال‌ها همواره نسبت به مناسبات ونزوئلا با ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داده‌اند. آنها معتقدند که حزب‌الله سال‌هاست توانسته با تلاش ایران به این منطقه نفوذ پیدا کند و با ایجاد «باندهای قاچاق» به «نقل و انتقال فناوری، پول و افراد» در راستای اهداف خود بپردازد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More