شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
واکنش‌ها به اعلام آغاز تحریم‌های آمریکا

ایران: تحریم‌ها تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ما خواهد داشت

 

اعلام درپیش بودن دور جدید تحریم‌ها علیه ایران ازسوی دونالد ترامپ، در ایران موجی از واکنش‌ها را به‌همراه داشته است. نمایندگان مجلس، وزارت امورخارجه و درنهایت، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند. وزارت امور خاجه ایران می‌گوید اعمال مجدد تحریم‌ها تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ایران به‌دنبال خواهند داشت و آیت‌الله خامنه‌ای، آمریکا را در چالش ۴۰ساله با ایران، مغلوب می‌داند.

وزارت امورخارجه روز شنبه دوازدهم آبان‌ماه، در بیانیه‌ای نوشت که اعمال مجدد تحریم‌ها «سقوط اخلاقی و سیاسی» برای آمریکا محسوب می‌شود و گرچه «تبعات منفی اندکی» برای اقتصاد ایران به‌دنبال خواهد داشت، اما نشان می‌دهد که آمریکا «وقعی به قواعد و هنجارهای بین‌المللی نمی‌نهد».

وزارت امورخارجه ایران در بیانیه خود به تقدیر از واکنش اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت که تعهد اروپا به «حفظ کانال‌‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز»، گامی درست است.

پیش از این سخنگوی وزارت امورخارجه نیز بحث اعمال مجدد تحریم‌ها را «جنگ روانی گسترده‌» واشنگتن علیه ایران توصیف کرده و گفته بود که آمریکا «توان بیشتری برای ایجاد فشار به کشورها و بنگاه‌های اقتصادی جهانی» ندارد، ضمن اینکه دولت ایران نیز راهکارهای لازم را برای مبارزه با تحریم‌ها اتخاذ کرده است.

هم‌زمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز در هجدهمین نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو «دی هشت» که در آنتالیای ترکیه برگزار شد، سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنان خود، با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد پایین و رکود برای اقتصاد جهانی، عواملی چون «اقدامات تجاری یک‌جانبه، تحرکات تلافی‌جویانه و تحریم‌های اقتصادی» را بر این زمینه، موثر معرفی کرد.

 

نشست وزیران امور خارجه گروه دی ۸ در آنتالیا

 

گروه «دی هشت» (D۸)، متشکل از هشت کشور درحال توسعه اسلامی (ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه)، تشکلی اقتصادی است که در سال ۱۳۷۶ با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد.

ظریف در سخنرانی خود از اعضای گروه دی-هشت خواست «مانع از تحقق هرگونه اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی ازجمله تحریم‌های مجرمانه» علیه ایران شوند.

دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) تمام تحریم‌های نفتی و بانکی ایران را که لغو کرده بود، بازمی‌گرداند. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت این تحریم‌ها سخت‌ترین نظام تحریمی است که تاکنون آمریکا علیه ایران وضع کرده است. براساس بیانیه ترامپ، غذا، دارو، محصولات کشاورزی و نیازمندی‌های انسان‌دوستانه، شامل این تحریم‌ها نخواهد شد.

با بازگشت تحریم‌های آمریکا، ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. این فهرست ازجمله شامل چند بانک، خطوط هوایی و کشتیرانی است.

پس از اعلام بازگشت تحریم‌ها، محمدجواد ظریف با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزرای خارجه آلمان، سوئد و دانمارک، درباره درباره تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با این تحریم‌ها تلفنی گفت‌وگو کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و وزیران خارجه و دارایی بریتانیا، فرانسه و آلمان، پس از سخنان مسئولان آمریکایی، در بیانیه‌ای مشترک، از تصمیم آمریکا ابراز تاسف کرده بودند. آن‌ها همچنین از ایران خواسته بودند تا به تعهدات خود درقبال برجام پایبند باشد.

در تحولی دیگر، امروز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۲ آبان‌ماه، در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان گفت  که تحریم‌های آمریکا علیه ایران جدید نیست و از ابتدای انقلاب سال ۵۷ وجود داشته است. به گفته او «جنگ اقتصادی» میان ایران و آمریکا، باعث شد که کشور به‌سمت «خودکفایی و تولید در داخل» برود.

 

دیدار خامنه‌ای با دانش‌آموزان و دانشجویان

 

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنان خود، گفت در «چالش ۴۰ساله بین ایران و آمریکا» این آمریکا است که شکست خورده و در حال حاضر، «قدرت و اقتدار و هیمنه آمریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و آمریکای امروز به‌مراتب ضعیف‌تر از آمریکای چهاردهه قبل است».

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد آمریکا از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های ایران نیز باز خواهند گشت. او گفته است که هدفش، مذاکره مجدد با ایران و رسیدن به توافقی بهتر است که علاوه‌بر مساله هسته‌ای، شامل اقدام‌های ایران در منطقه و مساله موشک‌های بالستیک ایران هم باشد.

دور اول تحریم‌ها از مرداد ماه سال جاری آغاز شد و دور دوم تحریم‌ها - که ترامپ وعده فرا رسیدن آن‌ها را داده است - قرار است صادرات نفت و گاز ایران را هدف بگیرد. مقام‌های آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که هدف آن‌ها در دوم تحریم‌ها، رساندن فروش نفت و گاز ایران به صفر است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More