شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
واکنش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا

ایران تحریم‌های تازه آمریکا را تکراری خواند

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی ایران را تکراری و «نشانه ناامیدی آمریکا» خواند و در عین حال آن را تلاش برای «سلب دسترسی ایرانی‌ها به مواد غذایی و دارو» دانست.

ظریف که با هدف شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، روز شنبه ۳۰ شهریورماه در واکنش به وضع تحریم‌های جدید  به خبرنگاران اعلام کرد: «بانک مرکزی قبلا تحریم شده بود و حالا با عنوانی دیگر دوباره تحریم شده است.»

همزمان عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز با سخت خواندن تحریم‌ها ضمن انتقاد از سیاست خارجی آمریکا گفت: «جز زورگویی، یک‌جانبه‌گرایی و اعمال تروریسم اقتصادی علیه دیگران مبنای دیگری نداشته است.»

او اضافه کرد سیاست خارجی دولت آمریکا «فاقد توانمندی لازم برای هرگونه ابتکار معقول و پویای دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات با سایر کشورهاست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت که« آمریکایی ها باید قبول کنند که سیاست تحریم یک سیاست شکست‌خورده است و استفاده بیش از حد از این حربه و تبدیل دلار به سلاح باعث شده است که اعتبار آمریکا و اقتصاد آن در جامعه بین المللی به شدت زیر سوال رفته و دوران قبول آمریکا به عنوان یک شریک اقتصادی معتبر تمام شده است.»

از سوی دیگر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، افزایش تحریم‌ها را ایجاد «شرایط جنگ اقتصادی» علیه ایران خواند. 

او گفت: «دشمن به زعم خودش هر روز فشار را بیشتر می‌کند و بانک‌های دولتی و خصوصی و افراد و شرکت‌ها را تحریم می‌کند و آمریکا به این کشور و آن کشور مستقیما مامور می‌فرستد و تهدید می‌کند و مامور مستقیم سراغ افراد و شرکت‌ها می‌رود و امید بسته است. متاسفانه در داخل هم ناآگاهانه و آگاهانه برخی در خواست دشمن عمل می‌کنند.»

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، تحریم‌های جدید را نشانه «خالی بودن دست آمریکا» برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران دانست. 

او گفت: «خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم‌ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده‌ایم.»

همتی همچنین با زیر سوال بردن اثر فشارها بر ایران اضافه کرد: «این تحریم‌ها بی‌اثرتر از هر زمان دیگری شده‌اند و اقتصاد ایران، تاب‌آوری خود در مقابل تحریم‌ها را به همگان اثبات کرده است.»

حسین سلیمی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا این تحریم‌ها را دارای جنبه «تبلیغاتی و روانی» دانست. با این‌حال او گفت: «البته هر نوع تحریمی تاثیر روانی و انتظاری و همچنین افزایش ریسک معاملات در بازار را به همراه خواهد داشت و تحریم جدید نیز از این موضوع مستثنی نیست.»

روز جمعه ‌۲۹ شهریورماه دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهوری آمریکا، از اعمال تحریم جدید علیه بانک مرکزی ایران خبر داده بود. ترامپ هنگام مصاحبه مطبوعاتی مشترک با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، در کاخ سفید گفت: «این‌ شدیدترین تحریم‌هایی است که تا به حال اعمال شده است. تا به حال در این سطح چنین کاری نکرده‌ایم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More