شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران برخی تعهداتش در برجام را کنار گذاشت

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به سران کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای برجام اعلام کرده است جمهوری اسلامی در واکنش به  تحریم‌های بانکی و نفتی اعما‌ل‌شده از سوی دولت آمریکا دیگر متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین در چارچوب برجام نیست.

اعلامیه روحانی در چارچوب بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران به عنوان عالی‌ترین نهاد امنیتی جمهوری اسلامی صورت گرفت که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است.

در بیانیه شورا آمده است: :«جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در... برجام، امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر کرد.»

این اقدام جمهوری اسلامی دقیقا یک سال پس از خروج دولت آمریکا از توافق تاریخی برجام صورت می‌گیرد. در پی خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، کلیه تحریم‌های لغوشده مجددا علیه ایران اعمال شدند.

بعد از اجرایی شدن برجام در سال ۱۳۹۴، ایران سطح غنی‌سازی خود را به ۳/۶۷درصد محدود کرد و اجازه داشت تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در کشور نگه داشته و مازاد آن را با کیک زرد با  روسیه تبادل کند. ایران همچنین مازاد ذخایر آب سنگین خود را به عمان ارسال می‌کرد.

طبق بیانیه شورای عالی امنیت ملی، به کشورهای باقی‌مانده در برجام – فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین – «شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند.»

بیانیه مذکور هشدار داد در صورتی که اقدامی در جهت رفع تحریم‌های صورت نگیرد «در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.»

این بیانیه ضمن «غیرقانونی» خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران از شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای باقی‌مانده در برجام به سبب عدم «اقدام درخور و متناسب» در مقابل «زورگویی آشکار آمریکا» انتقاد کرد.

بیانیه شورای امنیت تاکید کرد وعده‌های کشورهای باقی‌مانده در برجام مبنی بر رفع تحریم‌ها محقق نشده است و «متاسفانه این حسن نیت و خویشتنداری هوشمندانه مردم ایران بی‌پاسخ مانده و غیر از صدور بیانیه‌های سیاسی، هنوز هیچ ساز‌و‌کار عملیاتی برای جبران تحریم‌های آمریکا مستقر نشده است.»

این بیانیه می‌گوید در صورت عدم بهره‌مندی جمهوری اسلامی از منافع برجام، اجرای دیگر تعهدات «مرحله به مرحله» متوقف خواهد شد.

این بیانیه از کشورهای باقی‌مانده در برجام خواسته است «حسن نیت خود را ثابت کرده و قدم های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند.»

 

اظهارات روحانی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More