شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران: امروز فردا گزارش هواپیما را می‌دهیم؛ اوکراین: هر هفته همین را می‌گویید

 

در پی انتقاد اوکراین از ایران به دلیل عدم ارسال گزارش سرنگونی هواپیمای مسافربری با موشک‌های سپاه پاسداران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از یک هفته دوباره تکرار کرد «امروز یا فردا» این گزارش ارسال خواهد شد.

خطیب‌زاده روز دوشنبه هشتم دی‌ماه طی نشست خبری هفتگی به اظهارات مقام‌های اوکراین واکنش نشان داد و گفت: «همانطور که هفته قبل هم گفتم، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی، به مسئولیت خود عمل کرده و گزارش به صورت ویدئو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار گرفت.»

او دوباره تکرار کرد:‌ «امروز یا فردا، گزارش به صورت رسمی به شکل ترجمه ارائه می‌شود.»

خطیب‌زاده هفته قبل هم عقب افتادن بررسی پرونده این پرواز را رد کرده و گفته بود «امروز و فردا» گزارش فنی ارسال خواهد شد.

اما در سوی دیگر، اوکراین دریافت این گزارش را رد کرده و تکرار وعده‌های یکسان از سوی ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه این کشور، پس از آن‌که سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد گزارشش را به اشتراک گذاشته، گفت: «مشکل این است که ما بارها از ایران شنیده‌ایم که گزارش آماده و ترجمه آن در حال اتمام است.»

او افزود: «باور کنید که طی دو ماه گذشته من هر هفته این حرف‌ها را شنیده‌ام.»

تکرار وعده‌ از سوی ایران و تکذیب‌ پیاپی اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که ۱۰ روز به گذشت یک سال از این حادثه مانده و تاکنون مقام‌های نظامی و دولت ایران روایت‌های متفاوت و متناقضی از جمله «خطای انسانی» و خطای سیستم پدافند به عنوان دلیل شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری مطرح کرده‌اند.

به تازگی فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا، گفته بود روایت‌های مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر خطای انسانی را باورپذیر نمی‌داند.

خانواده برخی کشته‌شدگان نیز در پیگیری‌ها و ملاقات اخیر ضمن جنایتکار خواندن امیرعلی حاجی‌زاده،‌ فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، خواهان برکناری و محاکمه همه عاملان شلیک به پرواز شده‌اند.

 

سلیمانی حامل پیام تهران به ریاض بود

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از نشست خبری تایید کرد قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، سال گذشته با هدف انتقال پاسخ ایران به پیام دیپلماتیک عربستان سعودی به عراق سفر کرده بود.

خطیب‌زاده در این زمینه گفت: «آنچه از قول عادل عبدالمهدی گفته شده نکته درستی است. دولت عراق میزبان سردار سلیمانی بوده است.»

او در ادامه اشاره کرد: «البته پیامی از سوی عربستان سعودی دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود.»

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت پیشین عراق، به تازگی در یک مستند پخش شده از شبکه العهد اشاره کرد که سال گذشته در پی میانجی‌گری بین تهران و ریاض، پیام‌هایی از طریق او و سلیمانی میان دو کشور رد و بدل شد.

عبدالمهدی گفت با درخواست و مذاکره‌اش با ملک سلمان و محمد بن سلمان،‌ پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، این کشور نامه‌ای به ایران نوشت و وقتی سلیمانی حامل نامه پاسخ ایران بود، کشته شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More