شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران از سه نسل جدید سانتریفیوژ رونمایی می‌کند

اصغر زارعان، دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که به‌زودی از سه نسل جدید سانتریفیوژ در مراکز هسته‌ای ایران رونمایی خواهد شد. او همچنین از ادامه کار بر روی راکتور آب‌سنگین اراک خبر داد.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یک‌‌شنبه، بیست‌وهشتم مهرماه، در مراسم افتتاح چهل و هشتمین نمایشگاه «دستاوردهای صنعت هسته‌ای» گفت: «مدار ثانویه راکتور در حال باز طراحی اراک نیز تا دو هفته آینده راه‌‌اندازی می‌شود.»

زارعان همچنین گفت: «امسال قرار است از ۵۰ تن اورانیوم بومی ایران، برای سوخت مراکز هسته‌ای از جمله در بوشهر استفاده شود.»

به گفته زارعان، «در نیروگاه بوشهر روزانه به اندازه شش و نیم میلیون بشکه صرفه‌جویی انرژی در حوزه نفت داریم.»

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین به این نکته اشاره کرد که راکتور اراک قرار است تا سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل راه‌اندازی شود. دوشنبه هفته گذشته سفارت بریتانیا در تهران اعلام کرد تیمی از کارشناسان هسته‌ای این کشور به سرپرستی رابین گریمز، مشاور ارشد علمی بریتانیا، وارد تهران شده‌اند. هدف از این سفر، گفت‌وگو برای «بهینه‌سازی راکتور هسته‌ای آب‌سنگین اراک» به همراه گروهی از کارشناسان چینی اعلام شد.

 ایران بر پایه تعهدات پذیرفته شده خود در سند برجام، قلب راکتور اراک آب‌سنگین اراک را  غیرفعال کرد. در برابر طرف‌های برجام، به‌طور مشخص آمریکا و چین، پذیرفتند در بهینه‌سازی این راکتور با ایران همکاری داشته باشند. با خروج آمریکا از سند برجام، مسئولیت همکاری در بهینه‌سازی این مرکز هسته‌ای در ایران به دولت بریتانیا واگذار شد.

مقام‌های دولتی ایران اعلام کرده‌اند که اگر طرف‌های اروپایی به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران به‌زودی گام چهارم کاهش تعهدات خود در سند برجام را برخواهد داشت. این‌که گام چهارم چه خواهد بود هنوز به‌طور دقیق روشن نیست.

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری، پنج‌شنبه پیش گفته بود کمیته‌ای با ارزیابی جوانب کار مشغول بررسی گام چهارم کاهش تعهدات است.

پیشتر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، نیز گفته بود که احتمال خروج ایران از سند برجام وجود دارد اما او اشاره کرده بود که این خروج  «گام‌ به‌گام» خواهد بود. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More