شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران از راه‌اندازی مرکز مونتاژ سانتریفیوژی خبر داد که سال پیش به آن حمله شده بود

ایران اعلام کرد که «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید» در نطنز را پس از حمله به آن در سال ۱۳۹۹، بازسازی و «آماده بهره برداری» کرده است. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا روز شنبه اعلام شد که این مرکز در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده بود اما پس از تخریب زیرساخت‌های آن در سال ۹۹، بازسازی و آماده بهره برداری شده است.

در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات این حمله نشده و تنها از آن به عنوان یک حمله «تروریستی» نام برده شده است.

۱۲ تیر ۹۹ یک حمله منجر به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران» شد. جمهوری اسلامی تاکنون گزارشی درباره جزئیات حمله به این تاسیسات منتشر نکرده است اما برخی از مقامات این حمله را به اسراییل نسبت دادند.

کمی بعد روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام امنیتی آگاه، گزارش داد که بازگشت برنامه اتمی ایران به شرایط پیش از انفجار در نطنز دو سال طول می‌کشد.

این روزنامه روز ۱۹ آذر ۹۹ نیز با اشاره به ساخت و ساز جدید در تاسیسات زیرزمینی هسته‌ای نوشته بود که این تاسیسات بسیار امن‌تر به نظر می‌رسند.

روز ۱۸ شهریور ۹۹ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده بود که  ساخت «سالن مدرن‌تر و وسیع‌تر» از سالن قبلی، در نطنز آغاز شده است.

در اسفند ماه نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود که ایران استفاده از نوع جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ آی‌آر-۴ را در تاسیسات نطنز آغاز کرده است. 

در همین حال روز شنبه اعلام شد که در تاسیسات نطنز «ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژآی‌آر-۹ اس وآی‌آر- ۹ ب»، « گازدهی زنجیره کامل ۱۶۴ ماشین سانتریفیوژ نیمه صنعتی  آی‌آر- ۶ با توان جداسازی ۱۰ سو» و گازدهی به تعداد دیگری از سانتریفیوژها از نسل های قدیمی‌تر آغاز شده است. 

روز شنبه و همزمان با «روز ملی فناوری هسته‌ای» رسانه‌‌های ایران اعلام کردند که از« ۱۳۳ دستاورد جدید هسته ای» رونمایی شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More