شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اوکراین: عقب نمی‌نشینیم، باید روشن شود شلیک به هواپیما خطای انسانی بود یا اشتباه سیستم

 

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری روز دوشنبه در تهران آغاز شد و به گفته رییس هیات اوکراینی، دو روز ادامه خواهد داشت.

رییس هیات اعزامی اوکراین گفته است کشورش به دنبال «کشف همه حقایق این فاجعه» است.

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه و مسئول هیات اعزامی اوکراین، روز دوشنبه ۲۸ مهرماه در پیامی ویدیویی در زمینه این مذاکرات گفت: «طرف ایرانی قبلا این حقیقت را که شلیک در کشورش اتفاق افتاده تایید کرده و حالا وظیفه ما این است که تمامی حقایق این فاجعه را کشف کنیم: این که یک خطای انسانی بوده یا نتیجه اشتباه محاسباتی در سیستم ساماندهی پروازها بر آسمان ایران.» 

پیش از این امیرعلی حاجی‌زاده،‌ فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، و شماری دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی «خطای انسانی اپراتور پدافند هوایی» را دلیل این حادثه عنوان کرده‌اند.

با این حال غلامعباس ترکی،‌ دادستان نظامی استان تهران، در اظهاراتی متفاوت گفته است «سامانه سیار شلیک موشک در تعیین هدف خطای محاسباتی» داشته است.

اکنون مذاکرات مجدد ایران و اوکراین پس از ماه‌ها اختلاف دیپلماتیک درباره غرامت و ابعاد این پرونده در حالی آغاز می‌شود که معاون وزیر خارجه اوکراین می‌گوید دو طرف در این مرحله موضوع غرامت‌ را مورد بحث قرار نخواهند داد.

متخصصان هوانوردی،‌ دادستان‌های تحقیق و کارشناسان نظامی در این مذاکرات به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

به گفته محسن بهاروند، معاون وزارت خارجه و رییس هیات ایران،‌ این مذاکرات درباره ابعاد فنی،‌ قضایی و حقوقی خواهد بود و در قالب سه جلسه برگزار می‌شود.

 

اوکراین: دادخواهی اولویت ماست

فرستاده دولت اوکراین اشاره کرده که «درخواست دادخواهی» اولویت مورد نظر جامعه کشورش است و «هر چقدر هم حقیقت تلخ باشد،‌ از آن عقب نخواهد نشست.»

همزمان با سفر مقام‌های اوکراینی به تهران، حامد اسماعیلیون که همسر و فرزندش را در این پرواز از دست داد، اعلام کرده انجمن دادخواهی برای قربانیان پرواز ۷۵۲ این حادثه را «خطای انسانی» به حساب نمی‌آورد و به دنبال «دادخواهی» برای قربانیان آن است.

اسماعیلیون در پیام ویدیویی خود خطاب به هیات اوکراینی خواستار «افشای حقیقت» از سوی آن‌ها شده است.

 

ایران: چیزی برای پنهان کردن نداریم

رییس هیات ایرانی در این مذاکرات بار دیگر اشاره کرده که این هواپیما با «خطای انسانی» مورد اصابت قرار گرفت.

محسن بهاروند افزود: «ایران در خصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد.»

پیش از این مقام‌های دیپلماتیک دو کشور در مورد این پرونده تقابل دیپلماتیک داشته‌اند. در حالی که یک بار بهاروند از «اتمام» تحقیقات درباره این پرونده سخن گفت، همتای اوکراینی او پاسخ داد این ادعاها «نادرست» است.

اوکراین پیشتر همچنین هشدار داده بود در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات به دادگاه‌های داوری بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

آغاز دور جدید مذاکرات در حالی است که یک دفتر حقوقی مستقر در واشینگتن روز ۲۵ مهرماه اعلام کرد به وکالت شماری از بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین که تابعیت آمریکا داشته‌اند،‌ شکایتی علیه علی خامنه‌ای و حسین سلامی، رهبر و فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، ثبت کرده است.

هواپیمای مسافربری اوکراین ۱۸ دی‌ماه سال گذشته دقایقی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» با شلیک دو موشک سپاه پاسداران منهدم شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More