شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اوکراین: ایران نمی‌تواند از پرداخت خسارت انهدام هواپیما طفره برود

یوگنی ینین، معاون وزارت خارجه اوکراین،‌ با اشاره به دور بعدی مذاکرات کشورش با ایران در زمینه پرونده انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین گفت ایران نمی‌تواند از پرداخت خسارت طفره برود.

ینین روز چهارشنبه ۹ تیرماه در مصاحبه با رادیو فردا گفت: «در جهان سابقه‌ ندارد که قربانیان پس از سقوط هواپیما خسارت دریافت نکنند.»

او افزود: «می‌توانم بگویم که پرداخت به خانواده‌ها مسئولیت حقوقی ایران را از بین نمی‌برد. ایران نمی‌تواند از پرداخت غرامت طفره برود.»

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که ایران هنوز دادگاه مقصران این پرونده را برگزار نکرده و پس از چندین بار به اعلام اینکه بررسی پرونده در مراحل نهایی قرار دارد، اکتفا کرده است.

روز چهارشنبه رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد: «روند رسیدگی به پرونده ۱۰ متهم سانحه هواپیمای اوکراینی در جریان است.»

این در حالی است که خانواده کشته‌شدگان بارها خواهان برکناری و محاکمه مقام‌های ارشدی از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران شده‌اند.

این مقام قضایی ایران همچنین گفت: «امکان مطالعه پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی برای وکلای پرونده فراهم شده است.»

از سوی دیگر معاون وزیر خارجه اوکراین در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش اشاره کرده دولت اوکراین مطمئن است میزان خسارتی که در جریان مذاکرات دولتی تعیین می‌شود از میزانی که به صورت یک‌طرفه از سوی ایران پیشنهاد شده بالاتر خواهد بود.

 

هیچ‌کس بدون خسارت نخواهد ماند

ینین با اشاره به موضوع پرداخت خسارت اضافه کرد: «متاسفانه نمی‌توانم تاریخ مشخصی اعلام کنم که در این شرایط این چه زمانی صورت خواهد گرفت، بسته به عوامل مختلفی است.»

او گفت:‌«اما من با اطمینان می‌توانم بگویم که هیچ‌کس بدون خسارت نخواهد ماند.»

این مقام وزارت خارجه اوکراین همچنین اشاره کرد که از تمام منابع برای حفظ منافع کسانی که از این تراژدی متاثر شده‌اند،‌ استفاده خواهد کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها طرف‌های غربی را به «سیاسی‌کاری» در پرونده هواپیمای اوکراینی متهم کرده‌اند.

آنها خانواده‌های کشته‌شدگان را هم مورد آزار و فشار قرار داده‌اند و این خانواده‌ها در ایران طی بیش از یک سال گذشته تحت فشار امنیتی و قضایی برای همکاری با حکومت ایران بوده‌اند.

در تازه‌ترین نمونه، در یک پیام تهدیدآمیز، تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی از جمله شاهین مقدم، علی‌اصغر گرجی، مهرزاد زارعی و حامد اسماعیلیون، و همچنین اردشیر زارع‌زاده وکیل، سارا اکرمی همکار «رسانه ایرانیان کانادا» و بهرنگ رهبری خبرنگار رادیو فردا در تورنتو به «مرگ» تهدید شدند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More