شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین زمزمه رسمی بازگشایی دانشگاه‌ها؛ هشدار نظام پزشکی درباره شکست تمام تلاش‌ها

با وجود هشدار معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر پر خطر بودن بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها،‌ یک مقام این وزارتخانه از آغاز فعالیت دانشگاه‌های علوم پزشکی «بلافاصله پس از پایان ماه رمضان» خبر داد.

طی سه روز گذشته علاوه بر بازگشایی بیش از یک میلیون واحد صنفی؛ روند فعالیت دوباره هزاران پارک‌، بستان‌ و مرکز خرید آغاز شده و همچنین با لغو ممنوعیت تردد بین استانی، مقام‌های رسمی اکنون از تمایل برای بازگشایی مساجد و حرم‌ها سخن می‌گویند. ‌

آبتین حیدرزاده، رییس مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت،‌ روز چهارشنبه اعلام کرد با تقویم آموزشی جدید برای سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸، ترم تحصیلی جاری از روز ششم خردادماه ادامه خواهد یافت و دانشگاه‌های علوم پزشکی باز خواهند شد.

به گفته او، این ترم تحصیلی تا پایان تیرماه ادامه داشته و امتحانات نیز از اول تا ۱۵ مردادماه برگزار می‌شوند.

بر اساس آماری که در مرداد سال گذشته از سوی باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، اعلام شد حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند. مشخص نیست با این تصمیم جدید دولت شمار دانشجویانی که از ششم خردادماه برای سال تحصیلی جاری به دانشگاه‌ها باز می‌گردند چه عددی خواهد بود.

رییس مرکز سنجش پزشکی علاوه بر این از برگزاری آزمون‌هایی از جمله «دستیاری تخصصی پزشکی»، «غربالگری المپیاد علوم پزشکی» و «ملی دندانپزشکی»‌ در تیر،‌ مرداد و شهریور ماه خبر داد. 

در برخی از این آزمون‌ها از جمله دستیاری تخصصی پزشکی بیش از ۱۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

این تصمیم دولت در حالی است که پنج روز پیش از این ایرج حریرچی،‌ معاون کل وزارت بهداشت، ضمن تایید مستقیم اثر بازگشایی‌ها بر انتشار ویروس کرونا گفته بود مدارس و دانشگاه‌ها با حدود ۲۰ میلیون جمعیت یکی از «خطرناک‌ترین محل‌ها» است.

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارشی به نقل از معاونان دانشگاه‌های «تهران» و «الزهرا» از فوت دست‌کم دو استاد عضو هیات علمی و سه دانشجوی تحصیلات تکمیلی در اثر کرونا گزارش داد.

در واکنش به زمزمه بازگشایی دانشگاه‌ها محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی، هشدار داده که تمام تلاش‌ها برای مقابله با کرونا با شکست مواجه خواهد شد.

هرچند ساعتی پس از انتشار جزییات این بازگشایی در رسانه‌ها،‌ حیدرزاده در یکی گفت‌وگوی دیگر اظهار کرد که این جزییات تنها یک پیشنهاد است. معاون آموزشی وزارت علوم نیز بازگشایی دانشگاه‌ها را نیازمند تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد.

 

لغو عملی محدودیت‌ها در چند روز

تمایل دولت به برگزاری کلاس‌‌های دانشگاهی طی روزهای گذشته هم‌زمان با آن اظهار شده که مقام‌های سایر حوزه‌ها نیز جداگانه به بازگشایی مراکز عمومی و مذهبی ابراز تمایل کرده‌اند.

روز سه‌شنبه علیرضا مرندی، مشاور  و معتمد ‌رهبر جمهوری اسلامی، و همچنین غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه،‌ دو مقامی بودند که برای بازگشایی اماکن مذهبی از جمله حرم‌ها و مساجد برای ماه رمضان دولت را مورد خطاب قرار دادند.

علاوه بر آن با دستور حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد صنفی که کم‌خطر خوانده شده‌اند از ابتدای اردیبهشت‌ماه به محل کار خود بازگشتند.

در سومین روز اردیبهشت‌ نیز  یک مقام ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها خبر داده است. تنها در تهران بیش از دو هزار بوستان با این تصمیم به روی تجمع‌‌های مردمی باز خواهد شد.

برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی تصاویری منتشر کرده و نوشته‌اند در بازار‌ها و مراکز خرید تعدادی از شهرستان‌ها صفوف مردم بدون رعایت فاصله بهداشتی شکل گرفته است.

به نظر می‌رسد با لغو محدودیت‌های اصلی تردد و اصناف، کنترل تجمع‌های پرخطر در کشور از سوی دولت طی روزهای آینده به حداقل خود برسد.

این موضوع به گفته مسئولان حوزه بهداشت اثر خود را به صورت «قطعی» در موج‌های بعدی شیوع کرونا نشان خواهد داد.

اثری که به گفته معاون کل وزارت بهداشت بر روی تعداد بیماران در پنج روز مشاهده خواهد شد و شمار افراد بستری در مراکز درمانی را در ۱۵ روز افزایش خواهد داد.

حریرچی هشدار داده بود که این بازگشایی‌ها در یک‌ماه بعد از آغاز فعالیت‌ها مرگ و میر را بیشتر خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More