شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین روز بررسی صلاحیت کابینه‌ای بدون زنان و اقلیت‌ها

در اولین روز بررسی کابینه ابراهیم رئیسی تعدادی از نمایندگان به نبود زنان و  اهل سنت در کابینه و همچنین «سطحی» بودن برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و بی‌تجربه بودن او اعتراض کردند و موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز اجرای شبکه ملی اطلاعات را از مزایای او دانستند.

نخستین روز از بررسی صلاحیت کابینه ابراهیم رئیسی روز شنبه ۳۰ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در جلسه صبح موافقان و مخالفان درباره کلیت کابینه سخن گفتند و در جلسه عصر صلاحیت دو وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت.

 

مربی فوتبالی که هیچ‌گاه وارد زمین فوتبال نشده

برنامه‌های عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با موافقت شماری از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و به ویژه برخی نمایندگان او را فردی مناسب برای اجرای طرح محدودتر کردن اینترنت دانستند.

مالک شریعتی، نماینده تهران، از جمله ویژگی‌های زارع‌پور را «توان تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات» ذکر کرد و گفت: «فضای مجازی کشور صاحب و متولی ندارد.»

او همچنین زارع‌پور را  نماد «دولت جوان حزب‌اللهی» توصیف کرد و افزود که او از جوانانی نیست که به صورت «آسانسوری» پیشرفت کرده باشد.

کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در موافقت با عیسی زارع‌پور به طرح نمایندگان برای محدود کردن بیشتر اینترنت اشاره و ابراز امیدواری کرد که او در «صیانت» از فضای مجازی موفق باشد.

حسین حاتمی، نماینده کلیبر در مجلس، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت که او در شبکه‌های اجتماعی هیچ حسابی ندارد و مانند یک مربی تیم فوتبال است که هیچ‌گاه وارد زمین بازی نشده است.

زارع‌پور در ۲۶ سالگی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد  منصوب شد. او در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضایه رییس مرکز فناوری اطلاعات این قوه بوده است.

 

برنامه‌هایی سطحی برای آموزش و پرورش

حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نخستین کسی بود که صلاحیت او در جلسه عصر مجلس بررسی شد.

در ابتدای این جلسه، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین نمایندگان مخالف با اشاره به اینکه برنامه‌های باغ‌گلی «سطحی» است، او را فاقد سابقه اجرایی و تخصص کافی  و فاقد صلاحیت برای تصدی این سمت دانستند.

در گزارش کمیسیون آموزش آمده بود که حسین باغ‌گلی فقط مدیرعامل مدارس امام رضا در مشهد بوده و برنامه‌هایش مشکلات آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد.

این کمیسیون همچنین برنامه پیشنهادی باغ‌گلی درباره تامین نیروی انسانی شایسته در این وزارتخانه را سطحی دانست و تاکید کرد که او با ساختار و کلیات نظام بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش نیز آشنایی ندارد.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، نیز گفت که انتظار بود برای حل مشکلات بزرگ وزارت آموزش و پرورش فردی بزرگ معرفی شود.

او تاکید کرد که همه معلمان با گرایش‌های سیاسی مختلف از معرفی حسین باغ‌گلی به عنوان وزیر آموزش و پرورش ناامید و عصبانی هستند.

سخنان رشیدی کوچکی و دیگر مخالفان حسین باغ‌گلی اعتراض نمایندگان مدافع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به دنبال داشت.

نخستین روز از بررسی کابینه ابراهیم رئیسی در حالی آغاز شد که دست‌کم دو نماینده از نبود وزیران زن و اهل سنت در این کابینه انتقاد کردند، برخی نمایندگان گفتند با این تیم اقتصادی که رئیسی معرفی کرده شعارهایش عملی نخواهد شد و یک نماینده هم گفت برخی وزیران پیشنهادی حتی اسم یکدیگر را نمی دانستند و در مجلس با هم آشنا شدند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More