شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اوج‌گیری کرونا در غرب ایران؛ افزایش شمار قربانیان مصرف الکل غیر خوراکی

مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی استان‌های غربی ایران از اوج‌گیری سرعت گسترش بیماری کرونا در این منطقه و افزایش شمار قربانیان خبر می‌دهند؛ هم‌زمان آمار جان‌باختگان مصرف الکل غیرخوراکی با هدف جلوگیری از ابتلا نیز افزایش یافته است.

علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز سه‌شنبه اعلام کرد: «پیک بیماری کرونا در استان خوزستان آغاز و تا ۲۶ اسفند ادامه دارد.»

به گفته او،‌ شمار مبتلایان به ۱۱۰ مورد افزایش پیدا کرده و تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه هفت نفر جانشان را از دست دادند.

در همین حال آمار مسمومان مصرف الکل غیر خوراکی در استان‌های مختلف نیز در حال افزایش و است و دهها نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند

از سوی دیگر در کردستان با افزایش شمار مبتلایان به ۷۸ مورد تا روز سه‌شنبه و فوت شش نفر، ادارات و بانک‌ها در برخی شهرستان‌ها از جمله سقز کاملا تعطیل و بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها نیز ممنوع شده‌ است. 

با این حال، وبسایت‌ سازمان حقوق بشری هه‌نگاو شمار جان‌باختن در این استان را دست‌کم ۶۰ نفر گزارش داده است.

در شمال غربی ایران،‌ مقام‌‌های استان قزوین از اعمال محدودیت حضور در ادارات خبر داده‌اند. 

حسین‌ بی‌نیاز،‌ رییس اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا قزوین،‌ از چرخشی شدن حضور کارمندان ادارات خبر داده است. همچنین اماکن مذهبی و آرامستان‌های این استان نیز برای روز پنجشنبه آخر سال و لحظه سال تحویل بسته خواهند بود.

ادامه بحران در نوار شمالی

در میان استان‌های شمالی کشور نیز همچنان وضعیت شیوع کرونا بیمارستان‌های سه استان گیلان، مازندران و گلستان را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

در گلستان آن‌طور که شهاب‌الدین بی‌مقدار،‌ نماینده مجلس،‌ روز چهارشنبه اظهار کرده «۴۰ نفر از یک شهرستان کوچک» که در یک «همایش تبلیغات اسلامی در قم» شرکت کرده بودند به این بیماری مبتلا شده و جانشان را از دست داده‌اند.

همچنین، گزارش‌ها از ادامه کمبود تجهیزات پزشکی و فضای بیمارستانی برای پذیرش بیماران جدید در این استان خبر می‌دهد. 

در مازندران گزارش‌ها حاکی از ابتلای معاون سیاسی فرماندار فیروزکوه و برخی از مدیران استانی به این بیماری و جان‌باختن آن‌ها حکایت دارد. همچنین دست‌کم ۱۲ نفر از شهروندان نیز به دلیل نوشیدن الکلی صنعتی جان باخته‌اند.

استاندار این استان نیز از پر شدن ظرفیت برخی مراکز درمانی و انتقال بیماران به هتل و اماکن اقامتی خبر داده است. 

در استان گیلان محمدحسین قربانی، نماینده آستانه اشرفیه، از فوت ۲۰۰ نفر طی چند روز گذشته خبر داد. 

او همچنین اظهار کرد که شورای امنیت کشور با قرنطینه این استان با وجود درخواست‌های متعدد نمایندگان و مسئولان مخالفت کرده است. 

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از ادامه جان ‌باختن تعدادی از اعضای کادرهای درمانی در گیلان حکایت دارد. روز سه‌شنبه،‌ کانال تلگرام نظام پرستاری شرق گیلان از فوت یک پرستار به نام جعفری خبر داد.

رشد شیوع در سایر استان‌ها

ادامه شیوع این بیماری در ایران در حالی است که در سایر استان‌ها نیز گزارش‌ها افزایش موارد ابتلا را تایید می‌کند.

در اصفهان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی از وجود ۳۴۵ مبتلای قطعی به این بیماری در استان خبر داده است. 

درشهر گلپایگان این استان تعدادی از فعالان اجتماعی به صورت نمادین با تشکیل زنجیره انسانی خواهان بسته شدن راه‌ها شده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در یک بررسی آماری از نسبت شهروندان مبتلا در استان‌ها گزارش داده که قم همچنان بدترین وضعیت را دارد و از ۱۰۰ هزار شهروند آن ۵۵ تن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ وضعیت در استان‌های سمنان، مرکزی و مازندران نیز «قرمز» است. در این استان‌ها بیش از ۲۵ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر، درگیر کرونا شده‌اند. 

این شاخص برای قزوین و گیلان نیز در محدوده ۲۰ نفر بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More