شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انفجار کپسول‌های گاز کلر صادراتی به عراق در روستای زنجیره چرداول؛ دست‌کم ۲۳۰ نفر مصدوم شدند

انفجار خودروی حامل «سیلندر‌های گاز کلر صادراتی به عراق» در روستای زنجیره علیا واقع در شهرستان چرداول استان ایلام تاکنون دست‌کم ۲۳۰ مصدوم برجا گذاشته که به گفته مجتبی خالدى سخنگوی اورژانس ایران حال دو تن از مصدمان وخیم است.

منابع محلی گفتند که این انفجار با صدای مهیبی حدود ساعت دو بعد از ظهر در روستای «زنجیره علیا» از توابع شهر سرابله رخ داد و گاز کلر در ابعاد وسیعی در این روستا پخش شد. شماری از شاهدان عینی با اشاره به بوی غلیظ گاز پخش شده در این روستا گفتند که مصدومان دچار حالت خفگی شده بودند که با اعرام نیروهای امدادی یا خانواده‌ها و بستگان خود به مراکز درمانی منتقل شدند.

نصیر قاسمی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان چرداول درباره انفجار کپسول حاوی گاز کلر، گفت که این انفجار بعد از ظهر روز جمعه چهاردهم شهریور در روستای زنجیره سفلی رخ داد.

قاسمی افزود که برابر بررسی نیروهای  اعزامی به این روستا، یک دستگاه کامیون حامل کپسول‌های حاوی گاز کلر در درب منزل مالک آن  پارک بوده که به دلیل نامعلومی یکی از کپسول‌های داخل کامیون منفجر شده است .

جانشین فرمانده انتظامی چرداول گفت که بر اثر انتشار گاز در داخل روستا عده‌ای از اهالی به علت استنشاق گاز مسموم شدند که واحدهای امدادی و اهالی محل آنها را به بیمارستان منتقل کردند.

شمار مصدومان به گفته سخنگوی اورژانس ایران تا ساعات پایانی جمعه شب به بیش از ۲۳۰ نفر رسیده است و مصدومان با آمبولانس و بالگرد به بیمارستان‌های شهر سرابله و شهر ایلام منتقل شده‌اند.

کامیون حامل این کپسول‌های گاز کلر از مبدا تبریز در حال انتقال این محموله به عراق بود که راننده قصد توقف در روستای زنجیره علیا شهر سرابله را داشته است و حین این توقف یکی از کپسول‌های آن دچار انفجار شد.

به گفته همین منابع شرکت کلر پارس تبریز به عنوان تولید کننده و مالک این محموله گاز کلر صادراتی به عراق، با اعزام نماینده‌ای به شهرستان چرداول، به مقام‌های محلی گفته که «این گاز برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشنده نیست».

نشست ستاد مدیریت بحران استان ایلام ساعتی قبل در بیمارستان امام علی شهر سرابله به ریاست محمد نوذری، معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام، تشکیل شد.

در این نشست فرمانده سپاه استان ایلام، سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرماندار چرداول، مدیرکل بحران استانداری و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام و اعضای شورای تامین شهرستان چرداول حضور داشتند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام پس از این نشست بر رسیدگی فوری به حال مصدومان حادثه تاکید کرد و گفت که «دلیل حادثه انفجار کپسول گاز کلر در روستای زنجیره در دست بررسی است.»

مقام‌های رسمی در چرداول گفتند که بعد از حادثه ده‌ها تیم امداد و نجات از استان‌های ایلام و کرمانشاه به منطقه اعزام شده‌‌انتد و علاوه بر نیروهایی دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر، یگان‌هایی از سپاه پاسداران نیز به این روستا اعزم شده‌اند.

مقام‌های استان ایلام گفتند که اوضاع در شهر سرابله و روستای زنجیره علیا تحت کنترل قرار دارد.

عیسی هواسی، رییس بازرسی کل استان ایلام، به همراه هیات کارشناسی این دستگاه نظارتی ضمن بازدید از محل انفجار و نحوه امداد رسانی به مصدومان گفت که «با توجه به الزامات قانونی ورعایت نکات ایمنی در حمل اینگونه مواد کلیه قصورها و تقصیرات احتمالی» در این انفجار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گزارش مسببان آن به مراجع بالادستی ارسال خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More